Refugees Welcome Stockholm

Succén med Rosa Stationen utökas till Nacka

Pressmeddelande   •   Apr 14, 2016 09:00 CEST

Här möts etablerade och nya svenskar

Språkcaféet på Birkagården i Stockholm har blivit en mötesplats med fullsatta lektionssalar där mängder av nya och etablerade svenskar möts varje tisdag. Nu tar Refugees Welcome Stockholm nästa steg i arbetet för att ge människor på flykt ett värdigt mottagande och startar ytterligare en Rosa Station i samarbete med Nacka kommun och Dieselverkstaden.

– Vi vill arbeta för att etablerade och nya svenskar ska få möjlighet att mötas på ett meningsfullt sätt. Rosa Stationen på Dieselverkstaden kommer att ha öppet varje onsdag och erbjuda just sådana möten. Möjligheten att ta en fika och prata med nya vänner, spela spel, måla, vara med i olika kulturaktiviteter och låta barnen leka med varandra. Vi välkomnar alla som vill vara en del av mötesplatsen, säger Najma Mohamed, verkställare inom Refugees Welcome Stockholm.

Varje onsdag mellan 17 och 21 är etablerade svenskar varmt välkomna att besöka Dieselverkstaden i Sickla för att träffa asylsökande som bjuds in från olika delar av Stockholm och Nacka. Medan Birkagården i Vasastan fokuserar på språkundervisning med volontärer som även är lärare, kommer Dieselverkstaden att ha ett extra fokus på kultur och verksamhet riktad till barnfamiljer.

– Vi upplevde ett starkt och varmt engagemang från Nackaborna när vi drev ett transitboende på Nobelberget i Sickla och är väldigt glada över samarbetet med Dieselverkstaden, säger Najma Mohamed.

Refugees Welcome Stockholm erbjuder även juridisk rådgivning av volontärjurister och bidrar med samhällsinformation till asylsökande. Föreningen Vård på Centralen finns på plats för att erbjuda rådgivning av volontärläkare- och sjuksköterskor.

Under onsdagen den 11 maj kommer även en smygrelease av pysselboken Flyktfåglar att ske under Rosa Stationen i Dieselverkstaden. Alla barn som besöker stationen får en egen bok. Förhoppningen är att pysselboken ska ge stöd och samtalsunderlag för barn som befunnit sig på flykt. Separat information bifogas.

Rosa Stationen i Nacka har öppet onsdagar klockan 17:00 till 21:00, en trappa upp i Dieselverkstaden vid Markusplatsen i Sickla. Birkagårdens Rosa Station på Karlbergsvägen 86 i Stockholm har öppet tisdagar 18:15-20:30.

Refugees Welcome Stockholm har tolkar på plats under varje Rosa Station. Kontakta oss gärna om ni vill besöka oss, så ordnar vi en tolk som är dedikerad till just er.

Vid frågor, varmt välkomna att kontakta Najma Mohamed, verkställare Refugees Welcome Stockholm, tel 076-216 80 30, najma.mohamed@rwstockholm.se

Refugees Welcome Stockholm är en religiöst och partipolitiskt obunden organisation vars syfte är att hjälpa människor på flykt som kommer till Stockholm.

Med hjälp av bidrag från privatpersoner och företag arbetar Refugees Welcome Stockholm för att ge dessa människor ett värdigt bemötande och den hjälp de behöver, både för stunden och på längre sikt.

Mer information om Refugees Welcome Stockholm hittar du på http://www.refugeeswelcomestockholm.se/