Piab AB

Sugkopp i skum hanterar lätt svåra föremål

Press release   •   May 04, 2012 15:00 CEST

Piab, en ledande leverantör av industriell vakuumteknologi, lanserar en läpp med grov yta som passar till plattformen för sugkopparna i piGRIP®-serien. piGRIP®, marknadens första konfigurerbara sugkopp, gör det möjligt för kunder att välja den mest idealiska kombinationen av läpp och bälg så att produkterna kan hanteras snabbare än någonsin förut samtidigt som man sparar energi.

Den nya läppens grova yta (FLI-F) passar perfekt för att hantera kraftigt struktur­erade ytor eller föremål med relief/prägling och generellt mycket grova ytor, såsom obehandlat trä, strukturerad plexiglas, kakelplattor, plåtar och lock till läkemedelsbehållare.

Den klarar av upp till några få millimeters höjdskillnad med utmärkt tätningsförmåga. Denna läpp har optimerats för att ge maximalt grepp och lyftprestanda på ovan nämnda ytor.

Läppen är tillverkad i slitstarkt, naturligt skumgummi som inte innehåller silikon.

Piab grundades 1951 och har tagit fram innovativa lösningar som förbättrar energieffektiviteten, produktiviteten och arbetsmiljön hos vakuumanvändare runt om i världen.
Som en tillförlitlig partner till många av världens ledande tillverkare utvecklar och tillverkar Piab en komplett uppsättning av vakuumpumpar, vakuumtillbehör, vakuumtransportörer och sugkoppar för ett stort antal processer inom automatiserad materialhantering och fabriksautomatisering.
Piab använder COAX®, en helt ny dimension inom vakuumtekniken, i många av sina ursprungliga produkter och lösningar. COAX® cartridge är mindre, energieffektivare och tillförlitligare än konventionella ejektorer, och kan integreras direkt i maskinerna. Detta möjliggör konstruktion av ett flexibelt modulärt vakuumsystem.
Piab har en världsomspännande organisation med dotterföretag och distributörer i fler än 50 länder, med huvudkontor i Sverige.