Turkish Airlines

Sulaymaniyya och Najaf blir Turkish Airlines' fjerde och femte i Irak

Pressmeddelande   •   Jun 21, 2011 09:00 CEST

Turkish Airlines fortsätter att expandera och redan i sommar inleds flygningar till Sulaymaniyya i nord-östra Irak samt Najaf, söder om Bagdad. Bolaget flyger redan till Bagdad och Erbil, samt har tidigare annonserad uppstart av Basra i södra Irak den 27 juni.

Flyget till Najaf börjar den 5 juli och flygs som Istanbul - Najaf - Basra - Istanbul tre gånger i veckan.

Sulaymaniyya-linjen börjar 18 juli och flygs fyra gånger i veckan

Detta har stor betydelse på den svenska marknaden uppger Gisle Dueland, marknadschef i Stockholm. Nu får svenska passagerare en efterlängtad och stabil året-runt operation.

Turkish Airlines är ett fyrstjärnigt flygbolag enligt Skytrax, som enligt undersökning bland 18 miljoner passagerare årligen har givit Turkish Airlines pris för världens bästa economy class catering.

Bolaget genomgår sedan några år tillbaka en stark tillväxt med bibehållen lönsamhet. Antalet destinationer är för närvarande 170 och antalet passagerare ca 31 millioner årligen, vilket gör Turkish Airlines till Europas fjärde största mätt i passagerarantal och världens åttonde största mätt i antal destinationer.

Sedan april 2008 är Turkish Airlines medlem i Star Alliance, med mer än 1100 destinationer.

Från Sverige flyger vi Stockholm - Istanbul 18 gånger per vecka, Stockholm - Antalya två gånger i veckan, Göteborg - Istanbul 7 dagar i veckan.

Bolaget opererar även varumärket Anadolujet som flyger Stockholm - Ankara med ett lågpriskoncept och som har flera anslutningar inrikes i Turkiet