Sveriges Universitetslärarförbund, SULF

SULF beklagar Flodströms avgång

Pressmeddelande   •   Jun 08, 2010 10:55 CEST

Sveriges universitetslärarförbund, SULF, beklagar att universitetskansler Anders Flodström lämnat in sin avskedsansökan med anledning av förtroendeklyftan mellan honom och Utbildningsdepartementets ledning. SULF har under våren uttryckt skarp kritik mot hur arbetet med det nya kvalitetsutvärderingssystemet bedrivits. Klyftan som då uppstod mellan sektorn och departementet resulterade i den otydliga kvalitetsutvärderingspropositionen. Flodström anger denna förtroendeklyfta som den direkta orsaken till att han nu känner sig tvingad att lämna sitt uppdrag i förtid.

- Tyvärr kvarstår klyftan mellan sektor och departement och vi ser med oro fram emot vad som nu kommer att ske när det nya kvalitetssystemet ska implementeras. På sikt skadar det här Sveriges högre utbildning och vi kräver ett ansvarstagande över partigränserna för en långsiktigt hållbar forsknings- och utbildningspolitik, säger Anna Götlind, ordförande Sveriges universitetslärarförbund.

Kommentarer:
Kontakta pressekreterare Ulrika Herstedt, 070-796 36 30

Bilder:
Högupplösta bilder på Anna Götlind finns att ladda ner här.

SULF, Sveriges universitetslärarförbund företräder 19 500 universitetslärare, forskare och doktorander.