Sveriges Universitetslärarförbund, SULF

SULF kommenterar högre utbildning i budgetpropositionen: SULF besvikna på Björklunds kvalitetssatsning

Pressmeddelande   •   Okt 12, 2010 12:35 CEST

Sveriges universitetslärarförbund, SULF, saknar helhetssyn på kvaliteten i den högre utbildningen i budgetpropositionen. Regeringen har inte insett vidden av problemet. Visserligen är det bra att man höjer ersättningen per student men det är långt ifrån tillräckligt. Det skulle behövas en satsning i miljardklassen för att åstadkomma rimliga förutsättningar för den högre utbildningen.

- Jan Björklund behöver få en djupare insikt om vad som krävs för att vi lärare ska kunna erbjuda studenterna utbildning av hög kvalitet. Förutom rimlig tid för förberedelser, undervisning och efterarbete måste också universitetslärarna också ha möjlighet att själva forska och hålla sig uppdaterade om sitt ämne. Så är det inte idag. Inom många stora utbildningar, till exempel lärar-, sjuksköterske-  och företagsekonomutbildningar är forskningsanknytningen otillräcklig, säger Anna Götlind, SULF:s förbundsordförande.

Kommentarer:

Kontakta pressekreterare Ulrika Herstedt, 070-796 36 30

Bilder:
Högupplösta bilder på Anna Götlind finns att ladda ner här.

SULF, Sveriges universitetslärarförbund företräder 19 500 universitetslärare, forskare och doktorander.

Hälsningar

Ulrika Herstedt