Sveriges Universitetslärarförbund, SULF

SULF kommenterar lärarutbildningspropositionen: Regeringen sviker skolan, lärarna och skattebetalarna

Pressmeddelande   •   Feb 11, 2010 13:25 CET

Idag presenterar Jan Björklund och Tobias Krantz lärarutbildningspropositionen. Sveriges universitetslärarförbund, SULF, är kritiska till både politisk detaljstyrning och att inga resurser tillskjuts för att råda bot på den bristande forskningsanknytning. Det senare är den vanligast kritiken från Högskoleverket mot lärarutbildningen.

- Lärarutbildningen tillåts inte att utvecklas till en riktig akademisk utbildning utan styrs av politiker. Trots Tobias Krantz uttalanden saknas ökade anslag för forskningsanknytning i propositionen, säger Anna Götlind, förbundsordförande i SULF.

Till skillnad från alla andra utbildningar styrs lärarutbildningen inte av lärosätena utan av detaljerade regleringar i Högskoleförordningen och propositionen. Lärarutbildningarna har också mindre resurser till forskning än många andra högskoleutbildningar. Detta är förhållanden som regeringen alltså väljer att inte ändra trots uttalade ambitioner att förbättra lärarutbildningarna. SULF bedömer att lärarutbildningens särställning som inte fullt akademisk ligger bakom dess låga status. Den stora nyheten i propositionen är att alla utbildningar återigen ska kvalitetsprövas.

- Det är en skenmanöver. Naturligtvis ska dåliga utbildningar läggas ner men det grundläggande problemet kvarstår. Högskolans lärarutbildare får fortfarande inte resurser att utbilda på vetenskaplig grund. Tobias Krantz talar varmt om forskningsanknytning men har missat chansen att förändra lärarutbildningens förutsättningar och möjliggöra samma vetenskapliga nivå som till exempel läkarutbildningen. Det är ett svek mot de höga förhoppningarna, säger Anna Götlind.

Kommentarer:
Kontakta pressekreterare Ulrika Herstedt, 070-796 36 30

Bilder:
Högupplösta bilder på Anna Götlind finns att ladda ner här.

SULF, Sveriges universitetslärarförbund företräder 19 500 universitetslärare, forskare och doktorander.