Sveriges Universitetslärarförbund, SULF

SULF kommenterar studieavgiftspropositionen: Studieavgifter hot mot Sveriges tillväxt

Pressmeddelande   •   Feb 19, 2010 11:12 CET

Idag presenterar Tobias Krantz studieavgiftspropositionen. Sveriges universitetslärarförbund, SULF, beklagar att förslaget lagts och höjer ett varningens finger för de konsekvenser införande av studieavgifter för utländska studenter kommer att få för Sverige: De flesta utländska studenter studerar inom yrken där Sverige har arbetskraftsbrist. De svenska företagen skriker efter tekniskt utbildade. Utan utländska studenter blir bristen ännu större.

Tobias Krantz argument om att utländska studenter är orsaken till urgröpningen av ersättning per student är direkt vilseledande. Kostnaderna för utländska studenter tar inte resurser som annars skulle gå till svenska studenter. I så fall skulle de resurser som nu frigörs kunna läggas på att öka ersättningarna per student. Men inga sådana förslag finns i propositionen.

-          Studentunderlaget kommer att minska kraftigt, särskilt på många tekniska högskolor, något som också leder till minskat kursutbud för svenska studenter. Dessutom kommer möjligheten att rekrytera välutbildad, svensktalande arbetskraft att försämras, främst inom teknik. Propositionen motverkar internationaliseringen i den svenska högskolan för de svenska studenter som av olika skäl inte själva kan studera utomlands. Trots ministerns försäkringar om fortsatt avgiftsfrihet för svenska och europeiska studenter delar vi studentorganisationernas oro för att införande av studieavgifter på sikt kan bli aktuella även för dessa studenter, säger Anna Götlind, förbundsordförande i SULF.

Samhällsekonomiskt är de utländska studenterna en vinst för Sverige från första dagen. De lever i det svenska samhället och genererar både arbetstillfällen och ekonomisk tillväxt. De som väljer att åka hem gör det med ett kontaktnät som utvecklar svenska exportmöjligheter.

Kommentarer:

Kontakta pressekreterare Ulrika Herstedt, 070-796 36 30

Bilder:
Högupplösta bilder på Anna Götlind finns att ladda ner här.

SULF, Sveriges universitetslärarförbund företräder 19 500 universitetslärare, forskare och doktorander.