Sun Microsystem AB

Sun förenar teknisk innovation med sitt ledarskap inom miljöfrågor

Pressmeddelande   •   Aug 22, 2007 13:45 CEST

Sun Microsystems lanserar Sun Eco Innovation Initiative, en bred svit med program och lösningar som bygger vidare på Suns tekniska innovationer och hjälper kunderna att både spara pengar och öka sitt ekologiska ansvar genom mer energi­effektiva datacentraler. Eco Innovation Initiative är en utbyggnad av Sun Eco Responsibility Initiative som lanserades i november 2005.

Eco Innovation Initiative baseras på Suns prisbelönta SunFire servrar, Solaris operativsystem, lagringsteknik och Suns innovativa processorer. Helt nytt är Sun Eco Ready Kits och en svit med ekotjänster som kommer att spela en nyckelroll i att motivera IT-avdelningar världen över att gå med i den växande skaran med företag som kompletterar sin befintliga IT-miljö med smart energibesparande teknik.

"Miljöbelastningen och de ekonomiska aspekterna av ökande elförbrukning och krav på allt kraftigare kylanlägg­ningar är något som bekymrar många av våra kunder. Suns Eco Services Suite är utvecklad för kunder som vill göra kostnadseffektiva förändringar i sin driftmiljö, något som kan öka effektiviteten med upp till 20 procent", säger Michael Persson, ansvarig för affärsområdet Systems hos Sun Microsystems. "Det är hög tid att minska IT-driftens negativa miljöpåverkan, och det som är bra för verksamheten är även bra för miljön."

Suns familj med innovativ energibesparande databehandling utökas med nya ekoverktyg
Bland de verktyg som nu lanseras finns tre Eco Ready Kits: Sun Eco Assessment Kit, Sun Eco Optimization Kit och Sun Eco Virtualization Kit. De är utvecklade för att underlätta för de kunder som vill skapa en energi­effektiv datacentral samtidigt som de sparar pengar i processen.

- Sun Eco Assessment Kit är ett metodiskt tillvägagångssätt för analys av datacentralens energieffektivitet, baserat på en kombination av analystjänster för system, lagring och datacentralens infrastruktur.

- Sun Eco Optimization Kit hjälper kunder att optimera, konsolidera, förnya och återvinna sin hårdvara samtidigt som de kan dra fördel av specialerbjudanden på Sun system, lagring och tjänster. Som en del av denna lösning kan man uppgradera till Sun Fire UltraSPARC IV+ och Sun SPARC enterpriseservrar, vilka kombinerar extrem optimering, utnyttjandegrad och tillförlitlighet i plattformar som skyddar kundernas befintliga investeringar.

- Sun Eco Virtualization Kit erbjuder virtualiseringslösningar för bättre utnyttjande av sina till­gån­gar och bättre övergripande energieffektivitet i datacentralen. Solaris 10 utgör en viktig del av Suns virtualiseringserbjudande, som tack vare Solaris Containers gör det möjligt att på ett säkert sätt köra ett flertal mjukvaruisolerade applikationer på ett enda system, för att konsolidera applikationer på färre servrar.

Se www.sun.com/solutions/eco_innovation/offerings.jsp för fullständig information om Sun Eco Ready Kits och hur man kommer igång med dessa.

Sun lanserar även sin nya Sun Eco Services Suite som förbättrar datacentralens energiutnyttjande och kylan­läggningar och andra infrastruktursystem som inverkar på driftkostnader och servicenivåer. Sun Eco Services Suite omfattar nedanstående fyra tjänster, se även www.sun.com/service/eco för ytterligare information.

- Sun Eco Assessment Service for Datacenter, grund är specifikt utvecklad för att maximera effektiviteten hos kraft och kylning i IT-infrastruktur för webbtjänster.

- Sun Eco Assessment Service for Datacenter, avancerad är en bred datacentertjänst för tekniskt utvärdering av datacentralens energianvändning, kylkapacitet, rackplacering, luftdistribution och andra miljöfaktorer.

- Sun Eco Cooling Efficiency Service for Datacenter för att återvinna felkonstruerad luftkonditione­rings­kapacitet och dirigera om den till områden där den behövs, förbättra kylning av hårdvara och öka dess redundans samtidigt som man minskar sina kapital- och driftkostnader.

- Sun Eco Optimization Service for Datacenter ger direkt hjälp med implementation av de för­bätt­rings­åtgärder som specificeras i Eco Assessment Service.

Sun har även publicerat ett brett utbud av ekoresurser som ger kunderna möjlighet att miljöanpassa sina datacentraler på egen hand eller i samarbete med Sun. Se www.sun.com/ecoinnovation respektive www.sun.com/eco för ytterligare information.

Suns mjukvaror med rekordprestanda bidrar till ytterligare energibesparingar och effektivitet i data­cen­tralen. Operativsystemet Solaris (www.sun.com/solaris) skapar förutsättningar för maximerad tillgänglighet genom att öka resursutnyttjandet med upp till 80 procent och möjligheten att köra hundratals virtuella miljöer på en enda instans av operativsystemet. Tesla, Solaris projekt för energibesparing, släpptes nyligen som en del av Suns fortlöpande bidrag till OpenSolaris community (www.opensolaris.org). Sun Ray Software (www.sun.com/software/sunray) skapar virtualiserade skrivbord med miljövänliga Sun Ray klienter, vilka endast förbrukar fyra watt.

Sun lanserade nyligen UltraSPARC T2, marknadens mest energieffektiva processor. Med en tiondels till en trettiondedels strömförbrukning jämfört med konkurrerande produkter lägger UltraSPARC T2 ribban för grön databehandling och effektivitet, genom att kombinera branschens lägsta energiförbrukning med dubbelt så många kärnor, sexton gånger så många trådar, och fyra gånger högre genomströmningskapacitet, med integre­rade nätverks- och säkerhetsfunktioner på chipet. Sun driver även miljöhänsyn i datacentralen med sina UltraSPARC T1-baserade system. Med så mycket som 3x genomströmningskapaciteten till halva energi­för­brukningen och utrymmeskraven erbjuder Suns SPARC Enterprise/Sun Fire T1000 och T2000 banbrytande prestanda och dramatiskt förbättrad utrymmes- och energieffektivitet. Med hjälp av Logiska Domäner (LDoms) på Sun SPARC Enterpise/Sun Fire T1000 och T2000 kan man virtualisera en enda CoolThreads server i 32 LDoms och öka systemanvändningen samtidigt som man minskar kraven på utrymme, kraft och kyla.

Mer information om LDoms finns vid www.sun.com/servers/coolthreads/ldoms/index.xml
Suns hela familj med energieffektiva servrar finns vid www.sun.com/servers

Se www.sun.com/solutions/eco_innovation/index.jsp eller http://www.sun.com/virtualization för en fullständig förteckning över Suns ekoeffektiva teknik.

Grön IT på Berns salonger
Sun deltar under förmiddagseventet Grön IT på Berns den 13 september med Richard Barrington som talare under rubriken ICT and the environment - saint or sinner? Se vidare www.cstjanster.idg.se/seminars/hotspot_detail.asp?hotspotid=82

För mer information, kontakta:
Marie Anderby Jonsson, Sun Microsystems