Sun Microsystem AB

Sun Microsystems lanserar OpenDocument Format (ODF) plugin för Microsoft Office

Pressmeddelande   •   Feb 14, 2007 16:19 CET

Sun Microsystems lanserar OpenDocument Format (ODF) plugin för Microsoft Office

Sun Microsystems, en av grundarna till OAS (Organization for the Advancement of Structured Information Standards) lanserar en plugin för Microsoft Office 2003 för tvåvägs konvertering av dokument mellan Microsoft Office och ODF (OpenDocument Format). Denna tidiga pluginversion, kallad StarOffice 8 Conversion Technology Preview blir inom kort tillgänglig för fri nedladdning från Suns hemsida.

Nu kan praktisk taget alla använda ISO-standarden OpenDocument Format oberoende av vilket operativsystem och kontorssvit man använder. StarOffice 8 Conversion Technology Preview återanvänder en mindre delmängd av den öppna källkodsbaserade kontorssviten OpenOffice.org för att kunna öppna och spara ODF-dokument i Microsoft Office på samma sätt som med övriga filformat. Konverteringen är helt transparent för användarna och kräver minimalt med arbetsminne. Dessutom är den baserat på öppen källkod, till gagn för alla.

StarOffice 8 Conversion Technology Preview baseras primärt på plattformen OpenOffice.org, en öppen källkodsbaserad kontorssvit utvecklad av OpenOffice.org community, till vilken Sun är grundare och huvudsaklig bidragsgivare. Sun Microsystems erbjuder distributioner och konfigurationer av OpenOffice.org under varumärket StarOffice. Den nu lanserade plugin-applikationen stöder endast konvertering av textdokument (.doc/.odt). Stöd för kalkylark och presentationsdokument kommer i mars.

Den amerikanska delstaten Massachusetts använder konverteraren i enlighet om sina tidigare beslut om stegvis migrering av dokument till ODF-formatet. Utöver att göra det möjligt för befintliga Microsoft Office applikationer att läsa och skriva ODF textfiler, tillåter konverteraren fortsatt användning av de metoder som staten använder för att möta behoven hos handikappade.

"ODF-formatet har vuxit enormt i popularitet under förra året, och används nu av allt fler myndigheter och företag över hela världen”, säger Marino Marcich, chef för ODF-alliansen, en grupp med drygt 350 organisationer, myndigheter och företag som förespråkar och driver användningen av ODF som primärt dokumentformatet för myndigheter. "Denna plugin kommer att underlätta och påskynda implementationer av ODF genom att användarna kan standardisera sina arbetsflöden, samtidig som de blir leverantörsoberoende."

OpenDocument Format antogs som officiell OAS-standard i maj 2005 och av International Standards Organization (ISO) i maj 2006.

StarOffice 8 Conversion Technology Preview blir tillgänglig i mitten av februari för nedladdning via Sun.com/openoffice. Senare under våren väntas den färdiga versionen släppas.

För mer information, kontakta:
Marie Anderby Jonsson, Sun Microsystems
marie.anderbyjonsson@sun.com

Med visionen - "The Network is the Computer" - leder Sun utvecklingen av öppna teknologier som driver världens viktigaste marknader. Suns filosofi att dela med sig av innovationer för byggande av nätverk mellan människor är inledningen på nästa stora steg: Deltagandeåldern. Sun finns i över hundra länder och på nätet på adressen http://se.sun.com

Pressmeddelanden, bildarkiv och möjlighet att beställa produkter för test finns under http://se.sun.com/press Bildarkiv finns under http://photos.sun.com