Sun Microsystem AB

Sun Microsystems lanserar världens snabbaste mikroprocessor

Pressmeddelande   •   Aug 08, 2007 09:01 CEST

UltraSPARC T2 har flest kärnor och trådar av alla generella processor på marknaden, dessutom integrerade nätverksfunktioner, kryptering, flyttalsenheter och mycket mer på ett chip

Sun Microsystems lanserar världens snabbaste mikroprocessor, UltraSPARC T2. Denna nya processor är branschens första med åtta kärnor och stöd för 64-trådar på ett chip. Dess världsrekordprestanda sätter en ny standard för högvolymprocessorer och den ståtar med branschens bästa energieffektivitet per tråd. Med varje tråd kapabel att köra sitt eget operativsystem handlar det i praktiken om en 64-vägs server på ett chip.

UltraSPARC T2 är branschens första processor som sammanför de viktigaste funktionerna hos ett serversystem på ett chip — bearbetning, nätverk, säkerhet, flyttalsenheter, I/O och uppsnabbad minnesåtkomst. Den stöder även det massivt trådade operativsystemet Solaris. Genom att integrera alla dessa element på ett chip har man ökat prestanda, tillförlitlighet och energieffektivitet samtidigt som man minskar kostnader.

Baserat på sin tradition med öppen innovation kommer Sun även att distribuera UltraSPARC T2:s intellektuella tillgångar under öppen källkodslicens. Sun som har släppt mer datorkod som öppen källkod än något annat företag kickstartar nu med ett betaprogram för OpenSPARC T2 community och släpper dokumentation för att underlätta för mjukvaru- och verktygsutvecklare som vill sätta sig in i denna nya arkitektur.

"UltraSPARC T2 inte bara dubblar prestandan jämfört med vår synnerligen framgångsrika UltraSPARC T1 utan att öka CPU:ns klockfrekvens eller fyrdubbla sin cache," säger Michael Persson, ansvarig för affärsområdet Systems hos Sun Microsystems. "Den möjliggör även en ny sorts kompakta, energieffektiva och högt integrerade enheter och går därmed bortom servrar till routrar, switchar, telekommunikationsinfrastruktur, medicinsk bildhantering, industriella utskrifter med mera. Med UltraSPARC T2 för vi in prestandan och skalbarheten hos flertrådschips i ett mycket bredare användningsområde."

Denna nästa processorgeneration utökar även sin ledning inom ekologiska prestanda genom att överföra Suns revolutionerande CMT-teknik (CoolThreads chip multithreading) till UltraSPARC T2, vilken drivs med mindre än två watt per tråd. UltraSPARC T2 sätter en helt ny standard för grön databehandling och effektivitet. Den kombinerar branschens lägsta energiförbrukning med dubbelt så många kärnor, sexton gånger så många trådar, fyrdubblad genomströmningskapacitet med nätverk och säkerhet integrerat i chipet. Resultat: UltraSPARC T2 processor har potentialen att spara sina användare miljontals dollar i skenande kostnader för el, kylning och utrymme i sina datacentraler.

Som ett genombrott inom arkitektonisk design är UltraSPARC T2 oöverträffad när det gäller integrerade serverfunktioner på ett chip:

• Bearbeting med hög genomströmning - åtta kärnor och åtta trådar per kärna accelererar genomströmningen, vilket bevisas av världsrekord i enchips SPECint_rate2006, uppskattad till 78,3 est. SPECint_rate2006, med en 62,3 est. SPECfp_rate2006.* UltraSPARC T2 har dubbelt så många trådar som UltraSPARC T1 vilket nyligen satte ett världsrekord i tio Sun Blade T6300 servermoduler med 8253,21 SPECjAppServer2004 JOPS@Standard.

• Nätverk - dubbla, virtualiserbara multitrådade 10 Gigabit per sekund Ethernetportar med inbyggd paketklassificering garanterar snabb åtkomst till nätverk och server-till-server kommunikation

• Säkerhet - åtta kryptografiska accelerationsenheter och totalt tio oberoende funktioner hanterar ständigt ökande säkerhetsbehov utan prestandaförluster, däribland NSA-godkända algoritmer

• Beräkning - åtta flyttalsenheter utökar fördelarna med CMT för prestandaslukande vetenskapliga applikationer; världsrekord enchips SPECfp_rate2006

• I/O - åtta kanaler med branschstandard PCI Express I/O för applikationer som strömmande media, databaser och databackup

• Minnesåtkomst - fyrdubbla minneskontrollenheter ger över 50 gigabyte per sekund minnesåtkomst

• Mjukvarustöd - Det massivt trådade operativsystemet Solaris drar stor nytta de flertrådiga processorerna och möjliggör kostnadseffektiv virtualisering

Suns nya UltraSPARC T2, vilken nu är i produktion, erbjuder mer konsoliderings- och virtualiseringsflexibilitet än någon annan processor i sin klass, vilket kan leda till betydande energibesparingar i datorhallen. Med upp till 64 logiska domäner på en enda processor kan man uppnå oöverträffad effektivitet genom att konsolidera många fysiskt separata system på en enda UltraSPARC T2 processorbaserad plattform.

Sun, ledaren inom öppen källkod
Efter att ha passerat 5 400 nedladdningar av OpenSPARC T1 källkod ska Sun inom kort även släppa källkod för UltraSPARC T2 till OpenSPARC community. Idag lanserar Sun följande till denna community:

• Referensmanual för programmerare – allt om mjukvaru- och operativsystemsportar och verktygsutveckling för OpenSPARC T2 projekt

• OpenSPARC T2 betaprogram som ger ett begränsat antal utvecklare av hårdvaror och verktyg tidig åtkomst för att kunna börja sitt arbete med den toppmoderna CMT-processorn med server på ett chip. Programmet driver även utvecklingen av en community för OpenSPARC T2, påskyndar debuggingprocessen och leder till en bättre första release av tekniken.

För mer information om the UltraSPARC T2, se www.sun.com/T2. För information om licensiering av Sun Microelectronics teknik, se www.sun.com/products/microelectronics

För mer information, kontakta:
Marie Anderby Jonsson, Sun Microsystems
marie.anderbyjonsson@sun.com