Accenture AB

Sun väljer Accenture för outsourcing av globala utbildningslösningar

Pressmeddelande   •   Sep 16, 2003 09:08 CEST

Sun Microsystems, Inc. har valt Accenture som leverantör av lärarledd utbildning inom en mängd Sun-teknologier för Suns kunder i Europa och USA. Accenture kommer enligt avtalet att leverera kvalificerade utbildningar som utvecklats av Sun, inom Java-teknologi och Solaris Operating System. Utbildningen sker via Accenture Learning som är företagets BPO-enhet (Business Process Outsourcing) för outsourcing av utbildningslösningar.

Accenture börjar leverera tjänsterna i USA omgående och planerar att börja utbilda i 11 europeiska länder före slutet av 2003. Sun behåller 11 utbildningscentra som primärt kommer att fokusera på intern teknisk utbildning, kompetensutveckling för instruktörer samt avancerade kundutbildningar.

- Sun Services valde Accenture för deras förmåga att konstant leverera högkvalitativ utbildning och innehåll till våra kunder i ett stort antal länder, säger Terry Erdle, vice president för Sun Educational Services.

- Sun sökte efter ett sätt att snabbt förändra och utvidga sin utbildningskapacitet på ett sätt som skapar ytterligare värde för deras kunder. Genom att kombinera Suns kvalificerade IT- och affärsutbildningar med Accentures omfattande kompetens inom outsourcing av affärsprocesser, kan vi hjälpa Sun och deras kunder att uppnå påtagliga förbättringar i personalens prestationer, säger Karin Svensson, partner och ansvarig för Human Performance på Accenture.

Avtalet är ännu en milstolpe i en långvarig relation mellan Sun och Accenture. De båda företagen har designat en transparent förändringsprocess där kunderna även i fortsättningen kommer att hitta kurser via www.sunt.com/training. Suns kunder kan välja att registrera sig online eller genom att kontakta Sun via de kostnadsfria telefonnummer som finns angivna på webbplatsen.

För mer information kontakta:
Karin Svensson, partner Accenture, tel 08-451 36 32, karin.svensson@accenture.com Hans Kullin, PR-ansvarig Accenture, tel 08-451 37 03, hans.kullin@accenture.com

Om Accenture
Accenture är ett globalt företag inom managementkonsulting och IT- tjänster. Genom att leverera innovativa lösningar hjälper Accenture sina kunder att uppnå sina visioner och skapa långsiktiga värden. Med djup branschkunskap, breda globala resurser och dokumenterad erfarenhet inom konsulting och outsourcing kan Accenture snabbt mobilisera rätt människor, kompetenser, allianser och teknologier. Med fler än 80 000 medarbetare i 47 länder genererade Accenture en omsättning på 11,6 miljarder dollar under räkenskapsåret som slutade den 31 augusti 2002. Besök gärna vår hemsida på www.accenture.com/sweden

Om Sun Microsystems, Inc.
Sedan starten 1982 har en och samma vision - The Network is the computer - genomsyrat Sun Microsystems och fört företaget framåt till dagens position som leverantör av branschledande hårdvara, mjukvara och Internettjänster. Visionen innebär att intelligensen finns i nätverket till skillnad från i hårdvaran. Sun finns idag i mer än 100 länder över hela världen. Läs mer om Sun på www.sun.se