Twingly

Sunday Times i Sydafrika väljer Primelabs sökmotor Twingly® för att skapa symbios med lokala bloggar

Pressmeddelande   •   Feb 27, 2007 09:43 CET

LINKÖPING 2007-02-27

Primelabs bloggsökmotor Twingly har rönt uppmärksamhet i Sverige för att ha skapat en stark koppling mellan tidningar och bloggar. Nu väljer Sydafrikas största veckovisa nyhetstidning Sunday Times att under våren börja anlita Primelabs som teknikleverantör.

SUNDAY TIMES VÄLJER TWINGLY FÖR NY ONLINESTRATEGI
Sunday Times grundades 1906 och har över tre miljoner läsare av den veckovisa pappersupplagan. Tidningen utvecklar under våren en helt ny strategi för sin nyhetssajt www.sundaytimes.co.za.

I den nya strategin är kopplingen till bloggar med hjälp av Twingly en viktig komponent.
Tidningen är den första utanför Sverige som annonserar sin avsikt att använda Twingly för att öka sitt läsarvärde med hjälp av bloggar. I februari 2007 blev Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet de första tidningarna att publicera bloggdata levererad av Twingly.

Martin Källström, VD på Primelabs, säger:

"För Primelabs är det spännande att kunna bidra med den saknade länken mellan bloggar och media. Vår internationella försäljning har bara börjat och det är spännande att det första internationella samarbete vi kan tillkännage är en tidning med så starka anor som Sunday Times. Svenska tidningar är starka förebilder internationellt och steget de tagit i år kommer att betyda mycket för både media och bloggvärlden."

Colin Daniels, New Media Strategy Manager på Sunday Times, säger om Twingly:

"Twingly är en av de mest spännande produkterna som lanserats sedan RSS blev en etablerad webbstandard. Twinglys största styrka är snabb acceptans och den starka koppling den skapar mellan bloggare och traditionell media.

Det blir spännande att integrera Twingly i vår framtida nyhetssajt och göra det till en av huvudkomponenterna i vår onlinestrategi. Det kommer innebära ett stort steg framåt i arbetet med att engagera våra läsare och skapa en symbios med den lilla men stadigt växande skaran av afrikanska bloggare. Det innebär fördelar för alla inblandade!"

(citat på originalspråk nedan)

Sunday Times kommer före sommaren 2007 vara klar med implementationen av sin nya onlinestrategi och därmed lansera sin integration med Twingly.

SVENSKA TIDNINGAR FÖREGÅNGARE
Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet tog i februari 2007 steget att börja länka tillbaka till bloggar med hjälp av Twingly. Det har gett ett stort positivt gensvar från svenska bloggar och gjort att dagliga blogglänkar till de båda tidningarnas artiklar mer än fördubblats i antal. DN.se och SvD.se har nu i genomsnitt 200 respektive 135 inkommande blogglänkar per dag, mätt över de senaste två veckorna. Motsvarande siffror för en jämförbar period före lanseringen av Twingly var 70 respektive 50 inkommande blogglänkar i genomsnitt per dag (källa twingly.se).

Twingly stärker tidningarnas relation till bloggar och ger samtidigt deras läsare tillgång till de seriösa diskussioner som förs i bloggvärlden. Invid artiklarna på nyhetssajter som använder Twingly visas de bloggar som länkar till artikeln. En topplistefunktion visar vilka artiklar som fått mest uppmärksamhet från bloggarna.

TWINGLY SKAPAR SYMBIOS MELLAN BLOGGAR OCH MEDIA
Twingly ger nyhetssajter världen över möjlighet att delta i samspelet mellan bloggar och att ge uppmärksamhet tillbaka till bloggarna. Tidningarna styr själva över hur och vilka blogglänkar som publiceras.

I samband med Sunday Times lansering kommer även en lokaliserad version av den publika bloggsökmotorn Twingly.se lanseras i Sydafrika. Primelabs blir därmed det första svenska företaget som utvecklar webbtjänster inriktade mot social media i Sydafrika.

Primelabs kommer nu inleda samtal med potentiella externa investerare för att snabbare kunna expandera internationellt. Flera kringtjänster baserade på Twingly är under utveckling.

OM PRIMELABS AB
Primelabs AB är ett forskningsinriktat företag i Linköping med verksamhet kring bloggar och social media. Företaget bildades i maj 2006 och våra kunder är europeiska företag med hela eller delar av sin verksamhet på Internet, bland annat Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet. Primelabs utför konsultuppdrag och produktutveckling inom ny media. Företaget är helägt av dess fyra grundare. Twingly® är ett registrerat varumärke ägt av Primelabs AB.

OM SUNDAY TIMES
Sunday Times grundades 1906 och är Sydafrikas största veckotidning med en upplaga på 504 000 exemplar och en läsarkrets på 3,2 miljoner per vecka. Tidningen är baserad i Johannesburg.

KONTAKTPERSON PRIMELABS AB:
Martin Källström, VD
Epost: martin.kallstrom@primelabs.se

KONTAKTPERSON SUNDAY TIMES, SYDAFRIKA:
Colin Daniels, New Media Strategy Manager
Telefon: +27 11 280 3053, +27 84 852 1491 (telefontid som svensk kontorstid)
Epost: danielsc@sundaytimes.co.za
Web: http://www.sundaytimes.co.za
Personlig blogg: http://blog.colindaniels.co.za

BILDER
Bild Primelabs grundare: http://www.primelabs.se/img/Ka_061.jpg
I bilden syns i turordning: Niclas Wiström, Björn Milton, Martin Källström (VD) samt Carl Fredrik Wettermark
Logotyp Primelabs : http://www.primelabs.se/img/primelabs_logo.pdf

KÄLLOR

Citat av Colin Daniels på originalspråket engelska:

"Twingly is the most exciting product to hit the Blogsphere since RSS became an established Web technology and I believe its real potential lies in its ability to gain acceptance and link Bloggers and the mainstream media.

We are very excited about integrating Twingly into our future news site and making it an integral part of our online strategy. We believe that this is a big step forward in engaging with our readers and creating ‘link love’ with the small but growing number of Bloggers in Africa. It's a win-win strategy!"

FOTNOT
RSS står för Really Simple Syndication och är en öppen teknikstandard som mer än någon annan enskild komponent gjort bloggar till ett unikt medium på Internet.