Globala Sundsvall

Sundsvall blir globalt i september

Pressmeddelande   •   Jun 26, 2013 08:00 CEST

Den 25 september blir Sundsvalls kommun Globala Sundsvall med en invigningskväll med bland andra fotografen Jens Assur. Det blir startskottet för en dryg vecka med fokus på globala frågor i ett lokalt perspektiv. Veckan bjuder på en mångfald av aktiviteter i ett samarbete mellan Sundsvalls kommun, biståndsmyndigheten Sida, Universitets- och högskolerådet och ett flertal lokala aktörer. Det blir allt från föreläsningar, utställningar och föreställningar till föreningstorg, mingel, inspiration och mycket annat.

Sundsvall är en del av världen omkring oss men världen finns också här på hemmaplan. Vad vi gör här har betydelse!

– Globala Sundsvall är ett uppmärksamhetsprojekt om globala frågor i ett lokalt perspektiv som vi gör i samarbete med Sida och flera lokala aktörer. Under en och en halv vecka kommer Sundsvall att vara fyllt av aktiviteter som ska öka kunskapen och förståelsen för utvecklingen i världen. Vi vill också visa hur världen hänger ihop med utveckling och förnyelse här hos oss i Sundsvall, säger Jörgen Berglund, kommunalråd i Sundsvalls kommun.

Målet är att fler ska få kännedom både om hur vi arbetar för ett hållbart Sundsvall och de globala mål som Sverige arbetar för i världen. Tanken är att visa att det är många som redan är engagerade och vad de gör för en bättre värld och naturligtvis – inspirera fler att engagera sig.

Det är Sida som initierat projektet och bidrar med tid, kunskap och pengar.

– Vi vill hitta fler samarbetsparter runt om i Sverige. Genom att samarbeta med kommuner får vi en inblick i allt som redan görs lokalt och i bästa fall kan vi ge lite draghjälp i det arbetet. Tillsammans når vi fler, säger Joachim Beijmo, kommunikationschef på Sida.

– Vi vill uppmuntra alla Sundsvallsbor, skolor, företag och organisationer att göra de små förändringar som kan betyda så mycket på vägen mot en hållbar värld, tillägger Jörgen Berglund.

Globala Sundsvall kommer att starta med en stor invigning den 25 september och pågå fram till den 5 oktober. Aktiviteterna under de elva dagarna spänner sedan över ett vitt område:

Företagare kan lära sig mer om hur de kan vara både hållbara och konkurrenskraftiga. Det kommer bli företagarfrukostar, föreläsningar, studiebesök, mingel och inspiration.

Politiker bjuds in till en diskussion om hållbar tillväxt.

Elever, studenter och lärare är välkomna på föreläsningar, ForskarFredag, föreställningar och föreläsningar med Clowner utan gränser, Workshop om mänskliga rättigheter och kulturmöten.

För mer information gå in på www.sundsvall.se/globala-sundsvall eller kontakta gärna:

Anna Hassani Nordqvist, projektansvarig Globala Sundsvall, tel.073-271 02 62

Globala Sundsvall är ett uppmärksamhetsprojekt om globala frågor i ett lokalt perspektiv som vi gör tillsammans med biståndsmyndigheten Sida. Under en och en halv vecka kommer kommunen vara full med aktiviteter som ska öka kunskapen och förståelsen för utvecklingen i världen och visa hur den hänger ihop med utveckling och förnyelse här hos oss i Sundsvall.