Telge AB

Sundsvall startar elhandel - avtal skrivs med Telge Kraft för krafthandel

Pressmeddelande   •   Feb 23, 2007 10:33 CET

Sundsvall Energi valde i dagarna att ingå ett nytt partnerskap med Telge Kraft, vilket innebär att Telge Kraft ombesörjer elhandeln för Sundsvall Energi.

Sundsvall Energi satsar på att bli en kraftfull aktör på sin marknad med hjälp av sin nya partner Telge Kraft som förutom hjälp med krafthandeln erbjuder administrativa system. Att båda parter arbetar på elmarknaden ses inte som något problem.

- Vår ambition är att kunna erbjuda våra krafthandelstjänster till elhandelsbolag som önskar stöttning i den dagliga krafthandeln med strategiska och administrativa frågor. Samarbetet med Sundsvall Energi innebär ett partnerskap som är utvecklande för båda parter, säger Peter Wigert, VD Telge Kraft.

Sundsvall Energi har inte agerat som lokal elhandlare sedan bolaget avvecklade sitt ägande i Norrlands Energi 1998. Under de drygt tio år som gått sedan omregleringen har stora förändringar skett på elmarknaden.

- Genom att starta elhandel får vi ytterligare en möjlighet att erbjuda våra tjänster till invånarna i regionen. Våra verksamheter och produkter ska vara bra för sundsvallsborna, säger Anders Jonsson, VD i Sundsvall Energi. Telge Kraft har stor erfarenhet av professionell krafthandel och marknadsanalys och kan ge oss den stöttning vi behöver.

För mer information, kontakta gärna:

Peter Wigert, VD Telge Kraft AB

telefon 08-553 224 03,mobil 0708-51 58 83

Anders Jonsson, VD Sundsvall Energi AB

telefon 060-19 20 72, mobil 070-313 01 71

Telge Kraft ingår i Telgekoncernen och är ett tjänsteföretag i stark tillväxt på den nordiska elmarknaden. Telge Krafts verksamhet består huvudsakligen av professionell elhandel i portfölj för stora elförbrukande företag. Dessutom erbjuder Telge Kraft rådgivning, marknadsanalyser och samfakturering inom elkraft.
Telge Kraft har en omsättning på 2400 MSEK och en kraftomsättning på 7,5 TWh (2005). Ägare är Telge (Södertälje kommun), AstraZeneca, Scania och Ericsson.
Mer information finns på www.telgekraft.se