Rotary Sverige

Sundsvall värd för stor internationell Rotarykonferens

Pressmeddelande   •   Aug 28, 2012 17:55 CEST

Denna vecka gästas Sundsvall av ca 300 ledande rotarianer från olika 17 länder. En stor internationell konferens har förlagts till Hotell Södra Berget.

- Det är roligt att få förlägga denna konferens till Sundsvall, säger Ann-Britt Åsebol som är medlem av Rotarys Internationella styrelse. - Här finns ett engagemang – inte bara bland rotarianerna i staden – utan av alla som ställer upp och gör denna konferens möjlig. Det behövs många funktionärer till en sådan här konferens.

Bland talarna på konferensen finns bl.a. biståndsminister Gunilla Carlsson och Rotarys inkommande världspresident Ron Burton från USA. Vidare kommer Dr Bruce Aylward, biträdande chef på WHO, att tala om Rotarys engagemang för utrotning av polio i världen.

Vidare kommer Advisor for External Policies in the Cabinet of the President in the European Parliament Arnoldas Pranckevicius från Litauen att tala kring sina erfarenheter som en av Rotarys Peace Scholor och om Europas roll i fredsarbete.

Tom Henderson som startade projektet ShelterBox finns också i Sundsvall.

På lördag visar lokala Rotaryklubbar och deltagarna i institutsprogrammet upp sina projekt
i Stadshuset och på Stora Torget.

Mediarepresentanter är välkomna att planera in intervjuer med önskvärda personer samt att ta del av öppna delar i programmet. Mer information ges av presskontakten.

Presskontakt:

Leif Hemmingsson, 070 312 3413
Assisterande distriktsguvernör
Rotary D-2320/pressansvarig Rotary Institute

Rotary är världens största serviceorganisation med ca 1,2 miljoner medlemmar i 200 geografiska områden. Rotarys motto är Service Above Self.

Rotarys största projekt har sedan mitten av 1980-talet varit att vaccinera barn mot polio i samarbete med WHO. Dessutom gör medlemmarna frivilliga insatser genom såväl lokala
som internationella projekt, bl.a. genom Rotarys Läkarbank.

Medlemmarna är organiserade i klubbar och distrikt. I Sundsvall/Njurunda/Timrå finns 6 klubbar samt en Rotaractklubb för ungdomar 18-30 år. I Sverige finns ca 27 500 medlemmar.