Akfeo Förlag

Se Omslagsbild

Provläs

MÅLGRUPP

Denna skrift vänder sig till läsare som vill få en tydligare bild av dagens bok­marknad och biblioteks­väsende. Dit hör ock­så anställda i biblioteks- och bokbranschen, journalister, lärare, elever i medie­program liksom politiker med intresse och ansvar för kultursektorn.

SAMMANFATTNING

Boken utgör en ovärderlig del av vår kultur. Läsandet har under århundraden gett förströelse, bildning och lär oss mer om livet och vår värld än vi genom egna erfarenheter hinner tillägna oss.

De första skrivsymbolerna kom för drygt fem tusen år sedan med den sumeriska kilskriften och de egyptiska hieroglyferna. Alfabeten med ljud­härmande symboler började utvecklades tusen år senare i syd­västra Asien.

Snart tog de första berätt­elserna form på lertavlor och papyrus och samlades i bibliotek för att bli mer allmänt tillgängliga. Via boktryckar­konsten kunde böckerna spridas till miljontals läsare och en bokmarknad växte fram.

I vår tid har den digitala boken skapat helt nya former för textpresentation, produktion, lagring och distribution. Läsplattans minne kan förvara tusentals böcker, som man ständigt kan bära med sig. Med text-, ljud- och bildlänkar öppnas nya vägar för den litte­rära gestaltningen. Samtidigt har boken fått en allt starkare konkurrens från andra medier som film, TV och internet.

I denna skrift ges först en historisk summering av bokmarknadens och bibliotekens framväxt. Därefter redovisas dagens mediemarknad, biblioteksväs­ende och genom vilka distributionskanaler böckerna når ut till läsarna och biblioteken. Bokmarknadens koncentration mot ett fåtal aktörer berörs. Bibliotekens urvalsprocess vid medie­inköp diskuteras och hur upphandlingen går till.

De stora mediekoncernerna beskrivs, och hur de via egna tidnings- och distributionsföretag kan forstärka uppmärksamheten kring sin bokutgivning och skapa bästsäljare, medan de små och medelstora förlagens böcker oftast hamnar i medieskugga. En motvikt till kultursidornas ensidiga marknadsföring av böcker utgivna av Bonniers och Norstedts är BTJ, vars recensionsverksamhet täcker in en stor del av den totala utgivningen.

BTJ:s omfattande men avgiftsbelagda recensionsverksamhet föreslås få  statligt stöd för att utvecklas till en gratistjänst för både bibliotek  och allmänhet.

Den allt mer kommer­sialiserade bokmarknaden har inneburit ökad satsning på kändisförfattare, populärlitteratur och bästsäljare, vilket eroderat de stora förlagens kvalitetsstatus. Samtidigt har bokmarknaden demokratiserats genom den digitala tekniken, som gör det möjligt för envar att ge ut egna böcker. Nätbokhandeln pressar den traditionella, och på förlagen funderar man över hur hotet från e-boken och ökad egenutgivning bör bemötas.

Hos många nyliberala politiker finns en strävan att också privatisera biblioteken och lägga ut bokinköpen på entreprenad, vilket har genomförts i enstaka kommuner.

Under senare år har biblioteken fått stark konkurrens av Internet i rollen som allmänhetens informationskälla. Upphovsrätts­skyddet begränsar tillgången på nyutkommen litteratur på nätet, men den kan i ökad utsträckning laddas ner som e-bokslån från biblio­teken.

E-boken kan mångfaldigas och spridas till betydligt lägre kostnad än pappersboken. Förlagen begränsar dock dess marknadsandel genom hög prissättning, och staten bidrar genom högre moms än för en vanlig bok. Bibliotekens inköp hämmas som följd av högre avgifter för e-bokslån.

Avslutningsvis diskuteras bokmarknadens utveckling och förändring i ett litteratursociologiskt perspektiv.

INNEHÅLL

1.  Historisk bakgrund

2.  Allmänhetens mediekonsumtion

3. Dominerande mediekoncerner

4   Bokutgivningen i siffror

5.  Bokhandeln

6.  Bokutgivningens elementa

7.  Utgivning på eget förlag

8.  Den elektroniska boken

9.  Bokens marknadsföring

10. Dagens biblioteksväsende

11. Bibliotekens leverantörer

12. Bibliotekens upphandling

13. Bibliotekens privatisering

14. Vad styr bibliotekens bokinköp?

15. Litteratursociologiskt perspektiv

16. Avslutande reflektioner

Efterord

Några källor

ÖVRIGT

Inköp

Fram till nyåret via Akfeo förlag info@akfeo.se. Pris inklusive moms: 135 kr.

Senare också via www.adlibris.se, www.bokia.se, www.bokus.se, www.btj.se

Specifikation

Titel: BOKENS VÄG TILL LÄSAREN OCH BIBLIOTEKEN

Författare: Sune Axelsson

ISBN 978-91-977965-8-3

Utgivningsår: December 2012 på Akfeo Förlag.

Format: Storpocket, 160 sidor.

Författaren

Sune Axelsson är forskare och förläggare på Akfeo Förlag.

Han är också författare till tre diktsamlingar och en essäbok.

Kontakt

För mer information eller förhandsbeställning, kontakta förlaget: info@akfeo.se.

Se också förlagets hemsida: www. akfeo.se

You haven't completed the steps for your Hosted Newsroom