rmmatthews@instructure.com

SUNET använder Ramavtal via NORDUnet och väljer Canvas till Svenska lärosäten.

Pressmeddelande   •   Jun 13, 2018 15:27 CEST

11, Juni, 2018 — Canvas av Instructure (NYSE:INST), det öppna molnbaserade LMS:et (Learning Management System) som gör undervisning och lärande enklare, meddelar att SUNET har använt ramavtal via NORDUnet för att köpa Canvas på uppdrag av dess medlemmar. Idag har 14 lärosäten i Sverige använt ramavtalet för att välja Canvas.

NORDUnet, som är ett samarbete mellan 5 nordiska medlemsorganisationer, vid namn National Research and Education Networks (NRENs), från Danmark, Finland, Island, Norge och Sverige väljer Canvas som deras förstahandsval av LMS-leverantör för högre utbildning. DEIC och SUNET kan genom ramavtalet välja Canvas och hjälper därmed sina medlemmar, som slipper en omfattande upphandlingsprocess, att välja att implementera Canvas som deras nya LMS.

Den omfattande utvärderingsprocessen, som utvärderade värde, användarvänlighet och teknisk prestanda av olika marknadsledande LMS-plattformar, hade som huvudsyfte att förenkla och korta ned inköpsprocesser för universitet och högskolor. NORDUnets expertise och tekniskt kunnande ger lärosäten åtkomst till de bästa verktygen för undervisning, utan att enskilda lärosäten själva ska driva omfattande upphandlingsprocesser, leder detta i sin tur till snabbare digitalisering, positiv utveckling och bredare adoption av teknik inom denna sektor.

Representanter från NORDUnet och samtliga från NRENs skapade ett formellt användartest samt utvärderade tekniska och kommersiella parametrar. Canvas som genomgående fick höga poäng fick även 10/10 för användarupplevelse, vilket också reflekterar möjligheterna för ett studentcentrerat lärande som i sin tur driver på användning och engagemang. Hittills har fjorton universitet och högskolor valt Canvas under SUNETs ramavtal.

Maria Häll, CEO på SUNET kommenterar:

“Den omfattande utvärderingsprocessen som utfördes av NORDUnet har förenklat upphandling och driver på digitaliseringen och användningen inom den skandinaviska högskolesektorn. Canvas skiljer sig från andra leverantörer i att facilitera ett brett urval av undervisningsmetoder och lärandeaktiviteter och erbjuder en oöverträffad pedagogisk flexibilitet. Vi ser fram emot ett partnerskap med Canvas medan vi fortsätter att erbjuda tjänster för undervisning och lärande av högsta kvalitet.”

“Vi ser med spänning fram emot att arbeta med Canvas för undervisning och lärande vid Teologiska Högskolan Stockholm. Det är verkligen en modern och lättanvänd plattform. Byggd på det sätt som studenter studerar och interagerar och det gör att högskolans digitala plattform är modern. Vi har använt flertalet olika gratisprodukter, en blandning mellan Google och Moodle, men känt oss begränsade i vad vi skulle vilja göra. Exempelvis kunde vi inte använda samma plattform för våra distanskurser som för de som läser på skolan, så användarupplevelsen blev inte konsekvent. Med Canvas får vi fler möjligheter för både kurser som ges på skolan och på distans och vi har dessutom möjligheten att bygga upp kompetensutveckling till personalen, förklara Bjørg Farstad, administratör vid Teologiska Högskolan Stockholm (THS).

Björn Lundgren, projektledare för implementering av Canvas på Malmö Universitet säger; “Canvas erbjuder stor flexibilitet för olika undervisningsmetoder. Med öppna API:er kan vi enkelt integrera tredjepartsapplikationer, erbjuda ett rikare undervisningsmaterial som nu är enklare att publicera. Möjligheten att samarbeta med andra lärosäten som använder Canvas inom SUNET är också värdefullt för oss eftersom vi kan samarbeta med implementeringsarbetet, lära oss av varandra och tillsammans utveckla pedagogiken.”

Kenny Nicholl, VP inom EMEA på Canvas, säger; "NORDUnets beslut att välja Canvas som “preferred LMS” och SUNETs beslut att använda ramverket, är ytterligare bevis på att när det gäller plattformen som bäst underlättar för undervisning och lärande så finns det bara ett val. Vi är glada över att vi fick full poäng när det gäller användarvänlighet, vilket visar på vårt engagemang att möjliggöra en studentcentrerad lärupplevelse.

Canvas har också tidigare meddelade sin position som “prefered LMS” hos UNINETT, som är SUNETs motsvarighet i Norge. Hittills har 23 norska universitet och högskolor tecknat avtal med Canvas, vilket motsvarar mer än 70% av alla studenter i Norge.

Instructure, Inc. makes software that makes people smarter. Founded in 2008, the company formally launched its first software-as-a-service (SaaS), the Canvas Learning Management System in 2011. Subsequent educational offerings include Arc, a next-generational online video learning platform. Known for making teaching and learning easier through open, usable, cloud-based technologies (and for touching off a revolution in edtech usability), Instructure has connected millions of instructors and learners at more than 3,000 educational institutions and corporations throughout the world. Learn more at www.Instructure.com and https://www.canvaslms.eu