Fujifilm Sverige AB

Super CCD EXR och FinePix F200EXR vinner TIPA utmärkelser 2009

Pressmeddelande   •   Apr 20, 2009 16:29 CEST

FUJIFILM Corporation är stolta att annonsera att den nyutvecklade CCD-bildplattan Super CCD EXR och digitalkameran FinePix F200EXR har vunnit var sin kategori i det prestigefyllda TIPA Awards of the Year 2009:

1. Bästa bildinnovation - Super CCD EXR

Följande uttalande från TIPA förklarar bakgrunden till utmärkelsen:
EXR-bildplattan är i grunden en kombination av de kända HR- och SR-teknologierna som tillåter bildplattan att ändra sitt "beteende" efter motivet. Detta lyfter Super CCD teknologin till nästa nivå. En ny design av färgfiltermosaiken ger en bildplatta med hög ljuskänslighet och lågt brus. En nyutvecklad teknik kallad "Close Incline Pixel Coupling"
hjälper till att minimera felaktiga färger.

2. Bästa digitala kompaktkamera - FinePix F200EXR

TIPA gav följande utlåtande:

FinePix F200 EXR utnyttjar banbrytande teknologi för att skapa en oöverträffad bildkvalitet från en kompaktkamera.

I EXR läget kan fotografen välja vilken bildplatteinställning som är att föredra för motivet: Prioritet på hög upplösning (HR), prioritet på högt ISO och lågt brus (SN) eller prioritet på stort dynamiskt omfång (DR) för att öka detaljrikedomen i kontrastrika motiv.
Läs mer om FinePix F200EXR här >>

Kontakt för mer info:
Bente Vikenes, produktchef kameror
tel: +47 22 73 60 66 e-post: bente.vikenes@fujifilm.no
Fujifilm Sverige AB är generalagent för produkter från Fujifilm Corporation inom affärsområdena Foto, Grafiska Produkter samt Medicin. Produktsortimentet sträcker sig från engångskameror till avancerade bildhanteringssystem i digitala nätverk. Fujifilm Sverige AB är ett dotterbolag i Axel Johnson International.

Axel Johnson International ingår i familjeföretaget Axel Johnson AB tillsammans med Novax, Servera, Svensk BevakningsTjänst och Åhlénsgruppen samt delägda börsnoterade Axfood och Mekonomen. Gemensam ägare är Antonia Ax:son Johnson med familj. www.axeljohnson.se

Fujifilm Sverige AB Box 23086 104 35 Stockholm press@fujifilm.se Vxl: 08-506 141 00 Org nr: 556035-3814