Svenska Bowlingförbundet

Super Six i Malmö - sedan nomineras VM-laget

Pressmeddelande   •   Dec 03, 2009 13:37 CET

Årets sista Super Six spelas denna vecka i Baltiska Bowlinghallen i Malmö med Kulladals BS som arrangör. Samtidigt är det den sista tävlingen före uttagningen av herrarnas VM-lag.
Herr-VM spelas i München i augusti 2010 och förbundskaptenen Tomas Leandersson väljer att nominera laget åtta månader i förväg. Det är en ny modell som testas där man vill se vad som händer när alla resurser satsas på redan uttagna spelare under lång tid. VM-laget offentliggörs torsdagen den 10 december.

Bland de VM-aktuella spelarna märks de två senaste årens vinnare i Malmö, nämligen Martin Larsen, Team Pergamon, och Martin Paulsson, Kulladal. Startfältet rymmer hela den svenska eliten plus toppspelare från Norge och Danmark.

Kvalspelet i Malmö har redan inletts och den danske landslagsspelaren Frederik Öhrgaard, som tävlar för arrangerade Kulladal, har tagit ledningen med 1354 poäng över sex serier. Tvåa ligger Pontus Svensson, Full House, Ängelholm, med 1308 och trea förre landslagsstjärnan Patrick Backe, Göta, med 1273.
Cirka 260 spelare är anmälda och kvalet fortsätter fram till sent på lördag kväll. Därefter går de 30 bästa plus två från Turbon (bästa resultat i serie 5 respektive serie 6) till söndagens finalspel.

All information om tävlingen, inklusive resultatuppdatering, sker på hemsidan http://supersix2009.kulladalsbs.se/dynamic/start.asp

Hans Karlsson
Informationsansvarig