Attachmate Group

Superdatorn Watson tävlar i Jeopardy med SUSE Linux Enterprise från Novell

Pressmeddelande   •   Feb 02, 2011 16:26 CET

"Det operativsystem som används av IBM:s superdator Watson”. Det är svaret som programledaren i amerikanska tv-programmet Jeopardy kommer att kunna presentera om några veckor när tidigare Jeopardy-vinnare tävlar mot en superdator. Frågan som programledaren söker är då ”Vad är SUSE Linux Enterprise Server?”.

Superdatorn Watson (www-03.ibm.com/innovation/us/watson/index.shtml) som utvecklats av IBM kommer att testa sina kunskaper mot två tidigare vinnare i amerikanska Jeopardy i en tv-sänd tävling mellan den 14-16 februari. Watson innehåller mer än 200 miljoner digitala informationssidor och arbetar med en processorhastighet på hela 80 teraflop. Superdatorn använder en kombination av djup analys och snabb processorkraft för att tolka vanliga frågor som ställs i tv-programmet.

Tekniken bakom Jeopardy bygger på IBM:s programvara DeepQA, SUSE Linux Enterprise Server 11 (www.novell.com/products/server/) och 10 serverrack med IBM Power 750 (www-03.ibm.com/systems/power/hardware/750/). SUSE Linux Enterprise Server är det snabbaste operativsystemet på IBM POWER7 enligt de senaste SPEC-testerna (www-03.ibm.com/systems/power/hardware/750/perfdata.html) – och därför ett naturligt val tillsammans med IBM:s DeepQA.

Sedan 1993 har SUSE Linux Enterprise-ingenjörer bidragit till utvecklingen av Linux-kärnan och andra prestandatekniker. Operativsystemet har bland annat avancerad minneshantering, stöd för nya processorer, mycket bra prestanda på flerkärniga processorer osv.

– Superdatorn Watsons deltagande i Jeopardy är en viktig händelse i Linux-världen och en milstolpe för ett 20-årigt tekniskt samarbete mellan IBM och Novell, säger Markus Rex, senior vice president och ansvarig för Open Platform Solutions på Novell.

Watsons tävlande är också en bekräftelse på fördelarna med Linux i avancerade datormiljöer. I den senaste Top 500-listan (www.top500.org/) över världens mest kraftfulla superdatorer framkommer att 459 av dem kör Linux (www.top500.org/stats/list/36/osfam) – och sex av de tio största systemen baseras på SUSE Linux Enterprise eller varianter av det.

För mer information om SUSE Linux Enterprise Server, besök www.novell.com/products/server/hpc.html. För mer information om Novell och IBM:s superdator Watson, besök www.novell.com/ibm/watson.

Om Novell
Novell är ledande inom Intelligent Workload Management. Det innebär att vi hjälper företag och organisationer att på ett säkert sätt leverera och hantera IT-tjänster i fysiska, virtuella och molnbaserade datormiljöer. Kunderna kan minska kostnaderna, komplexiteten och de risker som följer med IT-system med våra lösningar för identitet och säkerhet, systemhantering, samarbeten och Linux-baserade operativplattformar. Med våra infrastrukturprogram och ett stort antal partner kan vi integrera blandade IT-miljöer och se till att de fungerar som en enhet. För mer information, besök www.novell.se.