Svenska Dagbladet AB, SvD

Superdesk och förnyad redaktionsledning på SvD

Pressmeddelande   •   Nov 01, 2006 15:07 CET

Svenska Dagbladet stärker nyhetsorganisationen och skapar en gemensam superdesk för tidning och nät.
Samtidigt tas två nya namn in i redaktionsledningen: editionschef Ann Axelsson, 40 och inrikeschef Fredric Karén, 38.

Nu tar SvD nästa steg i utvecklingen av journalistiken. Från och med nästa vecka leds nyhetsarbetet för tidningen och SvD.se av en gemensam superdesk med nyhets- och nattchefer samt förstasidesredaktörer.

- Det här gör oss snabbare och mer offensiva, vi kan utnyttja våra styrkor och ge läsare i alla våra kanaler bättre journalistik, säger SvD:s chefredaktör Lena K Samuelsson.

Samtidigt skapas en ny, sammanhållen nyhetsredaktion på tidningen med både inrikesreportrar och redigerare. Chef för avdelningen blir Fredric Karén. En nyhetsledning med natt- och nyhetschefer ansvarar för det dagliga arbetet. Till den nya tjänsten som biträdande inrikeschef, med ansvar för bland annat planering och produktion, utses Anci Holm.

SvD.se utökar och håller just på att rekrytera flera nya medarbetare.

- Vi satsar på mer samarbete med tidningen, samtidigt som vi bygger upp en egen stark organisation. Nätets expansion och framgångarna för alla våra sajter har gett oss en fantastisk position för vidare utveckling, säger Bo Hedin, chefredaktör och vd SvD Nya Medier.

I dag, onsdag, startar också SvD en ny möjlighet för läsarna att bidra till tidning och webb. Via ett nytt kortnummer (71555) kan alla skicka in tips och bilder via sin mobiltelefon till redaktionen. Via mejladressen 71555@svd.se blir det också möjligt för läsarna att medverka i nyhetsarbetet. Läs mer på SvD.se/71555.

Redaktionsledningen har tidigare i år utökats med medieanalytikern och tf chefen för Näringsliv Martin Jönsson samt Bo Hedin. Och nu tillkommer ytterligare två starka krafter.

- Fredric Karén och Ann Axelsson tillför det operativa, dagliga perspektivet. Dessutom är de båda erfarna journalister och rutinerade tidningsmakare. Ann har dessutom en featurekompetens som är särskilt värdefull, säger Lena K Samuelsson.

Personfakta:
Fredric Karén, 38, inrikeschef. Har varit på SvD sedan 2002. Tidigare nyhetschef TT Spektra, chefredaktör Värnpliktsnytt, redaktionschef Laholms Tidning, reporter på Aftonbladet.
Familj: Gift, två barn 4 och 7 år gamla.
Fritid: Spelar gitarr, konsumerar medier, löptränar.

Ann Axelsson, 40, editionschef. På SvD sedan 1989. Har bland annat varit nattchef, chef för featureredaktionen och nyhetschef.
Familj: Sambo
Fritid: Hus i Roslagen, vännerna, katterna och stickning, läsa, se på film.

Fakta
SvD har en räckvidd på 490.000 läsare, varav 309.000 i Stockholm. SvD Nya Medier nådde 1.046.114 unika besökare förra veckan.

I redaktionsledningen ingår sedan tidigare chefredaktör Lena K Samuelsson, redaktionscheferna Mats-Eric Nilsson, Mia Bjelkholm och administrativa redaktionschefen Ingrid Schoerner samt näringslivschef Anna Körnung (tjänstledig), politiske chefredaktören PJ Anders Linder och kulturchef Carl Otto Werkelid.

Pressbilder:
Ann Axelsson och Fredric Karén. http://www.svd.se/images/omsvd/karen_och_axelsson.jpg
Bo Hedin - http://www.svd.se/images/omsvd/bo_hedin.jpg
Martin Jönsson http://www.svd.se/images/omsvd/martin_jonsson.jpg
Anci Holm - http://www.svd.se/images/omsvd/anci_holm.jpg

För mer info vänligen kontakta:

Bo Hedin - 070-536 02 13, bo.hedin@svd.se
Lena K Samuelsson - 070-525 22 75, lena.k.samuelsson@svd.se