elskling AB

Superdyrt elpris i Danmark idag

Pressmeddelande   •   Jun 07, 2013 11:18 CEST

Idag är elen rekorddyr i Danmark (elområde DK1, Jylland). Vindstilla förhållanden kombinerat med överföringsbegränsningar i nätet gör att elpriset slår i taket på 1 723,8 öre/kWh. Fredagens dygnsmedelpris (376,1 öre/kWh) för Jylland är upp 610 procent från torsdagens nivå (52,9 öre/kWh).

Mellan klockan 09.00 till 11.00 slår elpriset i det tekniska taket vilket motsvarar osannolika 1 723,8 öre/kWh. Jämfört med elprisnivån i Sverige under fredagen är det danska dygnspriset cirka 10 gånger högre.

För att ta ett exempel: tvättar du kläder i en modern tvättmaskin samt torkar dessa i en tumlare förbrukas det cirka 4 kWh el. Baserat på det svenska medelspotpriset i maj kostar detta cirka 3:50 kronor. Kostnaden för samma tvätt, antaget det danska elpriset, blir 88 kronor.

– Elpristoppar påverkar kunder med rörligt elpris. Med denna skyhöga elprisnivå är det bäst att släcka ner allt och bege sig till stranden för sol och bad, säger Faraz Azima, vd för elbytesexperten elskling.se.

Pristaket som är definierat av Nordpool ligger på 2 000 euro/MWh. Danmark har en stor del av sin elproduktion i form av vindkraft vilket gör att dem är beroende av import under vindstilla förhållanden. Just idag är kapaciteten på överföringskabeln mellan Danmark (DK1) och Tyskland kraftigt reducerat vilket får denna bristsituation att uppstå.

Om elskling.se – Sveriges största sajt för jämförelse och byte av elavtal

elskling.se erbjuder privatpersoner och företag ett kompetent, enkelt och objektivt verktyg som underlättar krångliga jämförelser och bytesförfaranden och därmed stimulerar och ökar antalet som aktivt väljer elhandelsbolag. Sedan starten 2007 har sajten hjälpt över 300 000 svenskar att jämföra och byta elavtal på elskling.se. Företaget grundades och drivs sedan starten 2007 av fem civilingenjörer från KTH som efter några års erfarenhet från näringslivet samlades kring idén om att det behövs en oberoende, heltäckande tjänst av hög kvalitet som ökar transparensen på den svenska elmarknaden. Elskling blev utsedd till ett Gasellföretag 2012 av Dagens Industri. www.elskling.se