Ladbrokes

Superettan 2009 – Giffarna löser pendelbiljett?

Pressmeddelande   •   Apr 08, 2009 14:06 CEST

Årets Superetta håller inte samma klass som förra säsongen då lag som ÖIS, BP och Häcken avancerat till högsta serien. Men precis som i Allsvenskan kan vi se fram mot en jämn och spännande serie och det finns goda spel att hämta. De två främst placerade går upp en division. Trean kvalar mot Allsvenskans lag 14.

IFK Norrköping haussades hårt inför comebacken i Allsvenskan 2008. En romantisering av gamla goda tider som slutade med ett magplask modell grande gigante. Nu tar Peking nya tag och visst har östgötarna ett lag som raskt kan återvända till Allsvenskan. IFK Norrköping betalar 4,50 om klubben vinner Superettan. Avancemang till Allsvenskan ger 2 gånger Pekingankan.

GIF Sundsvall har som vanligt löst pendlarbiljett mellan Superettan och Allsvenskan. Norrlandsklubben är för bra för Superettan, men inte tillräckligt vassa för att kunna etablera sig i Allsvenskan. Kanske kan målmaskinen Jonas Wallerstedt förändra bilden? Wallerstedt lyckades riktigt bra i Blåvitt och bör betyda mycket för Giffarnas glöd och målfabrikation. 4,75 för serieseger och 2,10 om laget är allsvenskt 2010 känns mycket intressant.

Från Degerfors återvänder mittbacksgiganten Fredrik Holmberg till Qviding. Ett synnerligen välkommet nyförvärv då skickliga spelare som Tobias Sana (IFK Göteborg) och Josef Karlsson (Häcken) lämnat klubben för spel i Allsvenskan. Som lök på laxen har även Zoran Lukic (Djurgården) gått vidare för engagemang i Allsvenskan. Qviding får det mycket tufft i år. Så lär det även bli för Ljungskile som tappat tunga namn på både tränar och spelarsidan.

I Södertälje kommer marken att mullra och vibrera när Assyriska och Syrianska drabbar samman inför fullsatta läktare. Räkna med folkfest och två sprakande derbyn. Favoritspelade (4 gånger pengarna) Assyriska kämpade länge i toppen av Superettan 2008 i en extremt jämn serie. Till slut skiljde små sju poäng mellan ettan och sexan. Assyriska bommade kvalspel endast två poäng efter trean BP. Motståndet denna säsong är av betydligt mildare sort. Därmed är det fin chans att Assyriska ånyo tar plats i Allsvenskan. Något som i så fall betalar 1.85.

Botaniserar vi i outsidermyllan kan just Syrianska vara ett intressant spel. Laget noterar två riktigt tunga nyförvärv. Dels skicklige Suleyman Sleyman (tio säsonger för Hammarby) som kommer att bringa stabilitet i den defensiva linjen. Och så målsprutan Michael Mensah (Trelleborgs FF) som lär leverera i ett fint flöde. Serieseger för Syrianska betalar 21.00 och tar man klivet upp i Allsvenskan ger det 7 gånger påskägget.

En annan rysare kan Mjällby AIF vara. Klubben där nuvarande saudiern Chippen gjorde elva mål på 52 matcher har värvat klokt. Bland nyförvärven syns Kalmars svenska mästare Patrik Rosengren. Tar Mjällby hem Superettan betalar Ladbrokes tio gånger pengarna. Avancemang till Allsvenskan ger 3,50.

Aktuella odds - 1x2

Väsby 01,00

Vasalund 126,00

FC Trollhättan 151,00

För mer information och odds:

www.ladbrokes.com -> klicka fotboll svensk

Andreas Gillberg, Ladbrokes Sverigechef, +46-8-4076445, +46-707608715, andreas.gillberg@ladbrokes.se

Ladbrokes grundades 1886 och är ett världsledande spelföretag med2925 vadslagningsbutiker och 16,394 anställda. Ladbrokes har dryga 3 miljoner registrerade kunder från30 länder och säljer speltjänster på18 språk.