Superfruit Scandinavia AB

Superfruit lanserar - Acerola Powder 90g

Pressmeddelande   •   Jan 19, 2010 08:40 CET

Gör din egen Acerola-smoothie eller berika frukostyoghurten med Superfruits C-vitaminrika och 100% naturliga Acerola pulver. Ett enkelt sätt att göra din morgon lite godare och din dag lite piggare.

Information Acerola: Frukten Acerola/Malpighia punicifolia L. är rik på näringsämnen, men främst känd som en av världens mest C-vitamin rika frukter. Acerola härstammar ifrån Central- och Sydamerika där den både odlas och växer vilt på buskar. I Brasilien har man speciellt utvecklat en stor användning av Acerola för traditionellt folkmedicinskt bruk.

Frukt och Hälsa:
Antixodianter i frukter som t ex Vitamin C i Acerola har en antioxidativ effekt som kan skydda kroppens celler och bidra till en god hälsa.

Amazon Friendly:
Är en organisation som stödjer en hållbar utveckling i Amazonas genom att bevara regnskogen och skapa förutsättningar för utbildning i regioner där man producerar frukt.

ORAC:
Superfruits Acerola pulver har ett uppmätt antioxidantionsvärde enligt ORAC på 906 μmolTE/g. ORAC betyder Oxygen Radical Absorbance Capacity och är en internationell metod för att mäta frukters antioxidativa förmåga.

Kosttillskott
Rekommenderat intag: 1 Skopa (ca 3g) dagligen. Acerola-pulvret tillsätts med fördel i vatten eller andra drycker, yoghurt samt smoothies. Rekommenderat dagligt intag bör ej överskridas.

Ingredienser:
Acerola frystorkat pulver (Mapighia punicifolia L.).

Ursprungsland:
Brasilien.

Innehåll:
90g (Motsvarar 695g färska Acerola körsbär.)

Förvaring:
Förvaras torrt i rumstemperatur och oåtkomligt för barn. Öppnad förpackning bör förbrukas inom 30 dagar, tillsluts väl.

Försiktighet: Produkten bör inte tas av personer som vet med sig att de är överkänslig mot Acerola. Kosttillskott ersätter inte en varierad kost.

Näringsdeklaration: Per 3g
Kcal 11
Kolhydrater 2,6g
varav socker 1g
Protein 0,2g
Fett 0g
Vitamin C  360mg (450%*)
Antocyanin 0,6mg
ORAC >2700 µmoTE
* % av Rekommenderat dagligt intag.

Finns i din hälsofackhandel och på www.superfruitstore.com

Gå direkt till Acerola på superfruitstore

Information Acerola (Malpighia punicifolia L.)

Acerola är även känt som Barbados körsbär eller Antilles körsbär. Acerola är ett smalt träd med buskar som växer upp till 5 meter i de torra delarna av regnskogen. Träden producerar en ljusröd frukt som är cirka 1-2 cm i diameter. Den mogna frukten är saftig med en syrlig smak. Acerola växer både naturligt och odlas i nordöstra Brasilien.

I Brasilien är Acerola-juice lika vanligt som apelsinjuice är i Europa. I Sydamerika och Brasilien har man speciellt utvecklat användningsområden inom traditionell folkmedicin.

Ända tills frukten Camu Camu dök upp på kartan över C-Vitaminrika livsmedel ansågs Acerola vara den rikaste naturliga källan till C-Vitamin. Vanliga apelsiner har ett C-Vitamin innehåll på ca 0,05% C-Vitamin i en skalad apelsin. Acerola kan innehålla upp till 4,5% C-vitamin.

Vitamininnehållet varierar beroende på vart Acerolan växer, mogenhet, säsong och klimat. Desto mognare frukten är desto mindre C-Vitamininnehåll har den, därför skördar man Acerola medan frukten fortfarande är grön. Acerola innehåller förutom Vitamin C dubbelt så mycket magnesium, Vitamin B5 och kalium som Apelsiner. Acerola innehåller också Vitamin A i mängder från 1290 mcg till 3750 mcg/100g jämfört med morötter som innehåller 3300 mcg/100 g.