Inspons

Superteam cyklar för välgörenhet

Pressmeddelande   •   Jun 04, 2013 15:34 CEST

14 juni under Vätternrundan cyklar ett team tappra tjejer och killar tillsammans, för att stödja olika välgörenhetsorganisationer. De tar hjälp av varandra för att tillsammans klara av loppet där ingen ska hamna efter och alla ska ta sig i mål.

Möt teamet

Travels By Tandem är det rutinerade cyklande paret Sussie och Ramus Engberg som nyligen återanlände på svensk mark efter att ha cyklat på sin blåa tandem-cykel från Nordnorge till Sydafrika. Travels By Tandem avslutar sin insamling för Wateraid efter Vätternrundan och har hittills samlat in 108 000 kr för att hjälpa människor få rent vatten.

Mikael Nordmark cyklar för Min Stora Dag, som uppfyller högsta önskan hos barn som går igenom svåra sjukdomar med mycket vistelse på sjukhus. Mikael Nordmark skidade sig igenom årets Vasalopp och drog in över 13 000 kr som han skänkte till Svenska CP-föreningen.

Team Inspons består av Kia Mohebi som har valt att utmana sig rejält innan hennes 31:a födelsedag och hon cyklar tillsammans med Lina Torberger, Elin Liljeqvist och Malin Blomlöf för att samlar in pengar till Diabetesfonden.

Samarbetet är drivkraften

Kia Mohebi, som också är Inspons grundare, säger att tanken är att de tillsammans ska stötta varandra genom hela rundan för att kunna uppnå sina mål och lyckas skänka så mycket pengar som möjligt till de organisationer som de känner starkt för.

- Vi kom i kontakt via Inspons där vi alla samlade in pengar och vi bestämde oss för att helt enkelt cykla tillsammans. I slutändan spelar det ingen roll till vilket ändamål vi skänker pengarna till. Det viktigaste är att man bara tar utmaningen ett steg längre och passar på att bidra till något gott, tillägger hon.

Fundraising på stark inmarsch

Allt fler svenskar gör motionslopp för välgörenhet och engagerar vänner och familj i processen genom att be om sponsring. Det är en trend som länge funnits i USA och England och som snabbt har börjat etablerar sig i Sverige. Just för det syftet finns webbplatsen Inspons där privatpersoner och företag enkelt kan sporta för välgörenhet genom att start en egeninsamling för att stödja välgörande ändamål. Närmare 300 000 kr har samlats in och skänkts bort under Inspons första verksamma år.

Inspons inspirerar till och möjliggör för alla att kunna sporta för välgörenhet. Vi strävar tillsammans med välgörenhetsorganisationerna efter ett hälsosamt givande, för vi tycker att din hälsa är lika viktig som det liv du räddar.