Attitude Promotion

Support by Streaming

Pressmeddelande   •   Maj 16, 2018 15:55 CEST

Streaming ses som en självklarhet i de flesta genres men inom Rock- och Hårdrock så stretar fansen emot.
Vinylens återkomst och härliga ljudkvalitet gör att många köper vinyler istället som ett argument.
Andra bojkottar streaming för att artist och låtskrivare får så dålig cut på inkomster från streaming och en del lägger in argumentet om NCB pengar som inte kommer låtskrivarna tillhanda.

NCB pengar är mekaniska rättigheter som tillkommer låtskrivare på bl.a. CD och vinylförsäljning. Via Spotify får låtskrivarna sin andel av streaming av endast betalande Spotify användare. Det behövs logiskt nog en betalande kund för att Spotify ska kunna betala vidare till låtskrivare. Inget konstigt, varför ska musik vara gratis för konsumenten? Betala och stöd låtskrivare är kontentan.

Att köpa vinyl är en engångsföreteelse och att se artisten live gör man några gånger som hängiven fans.
Genom att Också streama så stöder man artisten (och låtskrivaren) så länge man lyssnar på musiken.

Dåliga kontrakt är något som artisten får lära sig att förhandla om - schyssta kontrakt ska ge artisten bra villkor även på digital försäljning.

De som förlorar på digital försäljning är ju logiskt nog skivaffärer och distributörer. De har det största intresset av att Streaming inte ersätter köp av enbart vinyler och CD i Rock- och hårdrocksbranschen.
Det är ju smällar man får ta när marknaden ändras och nya moderna tjänster tar över marknaden och som företag får man anpassa sig efter marknaden.

Det viktigaste är att supporta artister och låtskrivare genom att lyssna på deras musik genom att löpande konsumera deras produkter - så Support by Streaming - är vårt budskap ! Lägg till dina favoriter på egna låtlistor eller följ och lyssna på andras låtlistor !!!

ATTITUDE work with international rock artists. Our mission is to provide for successful and prosperous artists to the international market. We therefor only work with artists who have the potential as developing artists or they are very skilled musicians with an unique frontman personality or unique voice. Official website & link to Facebook