Digidel 2013

Surfa loss under Get Online Week 26-30 mars

Pressmeddelande   •   Mar 26, 2012 06:00 CEST

Get Online Week 2012 är en kampanj för digital delaktighet som pågår den 26-30 mars i hela Europa. Målet är att få ytterligare 200 000 européer att upptäcka Internet under veckan. I Sverige drivs kampanjen av nätverket Digidel 2013 och stöds bland annat av regeringen och Stiftelsen för Internetinfrastruktur (.SE). IT-minister Anna-Karin Hatt kommer att göra studiebesök i verksamheten under Get Online Week.

-       Under Get Online Week är alla välkomna att surfa loss och upptäcka glädjen med Internet. Det är fantastiskt att se hur många insatser som görs, säger Christine Cars-Ingels, kanslichef för Digidel 2013.

Det bubblar av aktiviteter över hela landet under veckan. Här är några exempel.

• Kungsholmens bibliotek är en av 60 partners som har aktiviteter under Get Online Week. It-minister Anna-Karin Hatt kommer att besöka biblioteket onsdagen den 28 mars kl 11.00. Hon kommer att få träffa och lyssna på deltagarnas och handledarnas egna berättelser. Om det finns tid kommer ministern att få ladda ner en e-bok.

• Karin Andréasson Tegeman på företaget Fika Design kommer att sätta upp ett Internettält på Nossebro marknad där nyfikna kan få prova på Internet under handledning.

• Onsdagen den 28 mars kl 13.30-14.30 ordnar Boxholms bibliotek en debatt mellan riksdagsledamot Désirée Liljevall (S) och Boxholms oppositionsråd Per-Åke Agnevig (C): ”Hinner alla med IT-tåget?”

Det är lust och nytta som ska locka fler ut på Internet och bara i Östergötland står över 200 aktiviteter på listan, alltifrån föreläsningar till handledningar och tävlingar.

- Aldrig förr har en så bred insats för digital delaktighet gjorts i Sverige på en och samma gång, berättar Birgitta Hellman Magnusson, Bibliotekschef för Mjölby bibliotek.

Enligt undersökningen ”Svenskarna och Internet 2011” står 1,3 miljoner vuxna personer utanför Internet i Sverige. Det vill partners och eldsjälar i kampanjen Digidel 2013 ändra på. Det gemensamma målet är att få 500 000 fler ut på Internet innan år 2013 är slut. Deltagarna i Get Online Week är en del av nätverket Digidel 2013 och gör insatser för att främja digital delaktighet.

Kampanjen Digidel verkar för en ökad digital delaktighet i Sverige. Vi vill att alla ska våga, vilja och kunna ta del av samhällets digitala tjänster.

Kampanjens mål är att med gemensamma krafter få ytterligare minst 500 000 svenskar att börja använda Internet innan utgången av år 2013. Vi vill även bidra till att de som redan är på nätet blir än bättre på att ta tillvara möjligheterna som Internet erbjuder för att underlätta vardagssysslor, vara delaktig i samhällsutvecklingen, få en bättre vård och omsorg, större möjlighet till arbete och en bättre utbildning