Kaspersky Lab

Surfplattan populär på semestern – men hälften har inte lösenord

Pressmeddelande   •   Jul 30, 2013 08:10 CEST

Sex av tio svenskar tar med surfplattan på sommarsemestern. Men nästan varannan surfplatta skyddas inte med ett lösenord, vilket är en risk om den skulle tappas eller stjälas. Det visar en ny undersökning.

Enligt undersökningen*, genomförd på uppdrag av IT-säkerhetsföretaget Kaspersky Lab, äger 22 procent av svenskarna en surfplatta. Vanligaste orsaken till att vi tar med denna på semestern är tillgång till sociala nätverk, för att surfa och för underhållning (till exempel film eller e-böcker). Att läsa och skicka mejl är också vanligt medan en del även använder surfplattan som kamera eller karta/gps.

När det gäller säkerheten visar undersökningen på tydliga brister. Endast 56 procent skyddar sin surfplatta med ett lösenord. Skulle surfplattan tappas bort eller bli stulen under semestern är det därmed i många fall fritt fram för obehöriga att ta del av användarens konton på sociala nätverk och mejltjänster (om dessa är installerade som appar som loggar in användaren automatiskt). Även annan information – som bilder, anteckningar och meddelanden – är oskyddad.

– Många använder sin surfplatta mestadels hemma och har därför inte något lösenord till plattan. Sedan glömmer de aktivera detta när de tar med plattan på semestern, vilket kan vara en risk. Det är lätt hänt att plattan glöms någonstans eller till och med blir stulen, till exempel på tåget eller flygplatsen, under sightseeingturen eller på stranden, säger David Jacoby, säkerhetsexpert på Kaspersky Lab.

Undersökningen visar vidare att bara 44 procent har ett antivirusprogram installerat på sin surfplatta. Av de som inte har detta uppger fyra av tio användare att orsaken är att de har en iPad (som inte tillåter antivirusprogram från andra leverantörer). En fjärdedel svarar att de inte tycker att ett antivirusprogram behövs på surfplattan.

– Uppfattningen att surfplattan och mobilen inte behöver skyddas på samma sätt som datorn är vanlig men felaktig, säger David Jacoby. Antalet nya virus och skadliga program riktade mot mobila plattformar ökar med flera hundra procent varje år. Vissa säkerhetsprogram gör det dessutom möjligt att lokalisera surfplattan om man har blivit av med den.

Davids säkerhetstips till dig som tar med surfplattan på semestern:

• Skydda surfplattan med ett lösenord. Ju längre och komplext desto bättre, men en fyrsiffrig pin-kod är bättre än inget alls.
  • Säkerhetskopiera värdefull information. Se till att kontouppgifter, kontakter, bilder och annat som du inte vill bli av med finns kopierat på annat ställe, till exempel hemmadatorn, en internetbaserad lagringstjänst eller genom ett säkerhetsprogram (eller iTunes/iCloud om du har en iPad).
  • Hitta en tappad surfplatta. Flera antivirusprogram för surfplattor gör det möjligt att lokalisera surfplattan med hjälp av den inbyggda gps-funktionen. Vissa program låter dig även spara information i krypterade mappar och blockera/radera information på distans.
  • Blockera sim-kortet. Om du har en surfplatta med sim-kort, spärra genast detta hos din mobiloperatör om du blir av med surfplattan. Annars riskerar du att någon surfar eller köpa tjänster med din surfplatta vilket kan leda till dyra mobilräkningar – särskilt om du är utomlands.
  • Skriv upp IMEI-numret. Om du skulle behöva göra en stöldanmälan behövs det 15-siffriga IMEI-numret, surfplattans unika ”ID-nummer”.

* Undersökningen genomfördes 1-5 juli 2013 av 2004 Wecall AB på uppdrag av Kaspersky Lab. Resultaten bygger på telefonintervjuer med 300 respondenter i Sverige som äger en surfplatta.

Mediekontakt:
Bite, 08-402 01 00, kaspersky@bitepr.se

Om Kaspersky Lab
Kaspersky Lab är världens största privatägda leverantör av klientsäkerhetslösningar. Företaget rankas bland världens fyra främsta leverantörer av säkerhetslösningar för klientanvändare*. Kaspersky Lab har under 15 år varit en innovatör inom IT-säkerhet och förser konsumenter, samt
små och stora företag, med effektiva digitala säkerhetslösningar. Företaget är för nuvarande verksamt i nästan 200 länder och ger skydd åt över 300 miljoner användare över hela världen. Läs mer på www.kaspersky.se.

* Företaget rankades på fjärde plats i IDC:s Worldwide Endpoint Security Revenue by Vendor, 2011. Rankingen publicerades i IDC:s rapport Worldwide IT Security Products 2012-2016 Forecast and 2011 Vendor Shares (IDC #235930, July 2012). Rapporten rangordnar programleverantörer efter försäljningsintäkter från klientsäkerhetslösningar under 2011.