Studieförbundet Vuxenskolan Skåne

Surtant och surdeg trender i höstens kursutbud i Malmö

Pressmeddelande   •   Aug 29, 2013 11:08 CEST

Syra dina egna grönsaker med Surtanten. Det är en av höstens nyheter i kursutbudet till alla
Malmöbor. Trenden att laga mat från grunden och att återuppväcka gamla mattraditioner märks tydligt bland höstens kurser från Studieförbundet Vuxenskolan.

Nu har höstens kurskataloger kommit och studiecirklarna drar snart igång.  Varje år presenteras
några nyheter och utbudet brukar spegla trender i samhället, så även i år. Att laga mat från grunden och att arbeta med råvaror av kvalitet är till exempel något som går igen i flera studiecirklar hos Studieförbundet Vuxenskolan i Malmö.

På kursen Mjölksyrning med Surtanten får deltagarna lära sig vad mjölksyrning är, prova på olika tekniker, veta varför det är nyttigt och vad man kan äta till.

- Intresset för mat är enormt och efter alla rapporter om matfusk vill folk veta vad de stoppar i
munnen. Därför vill man lära sig traditionella mathantverk, sånt som mormor gjorde; stoppa korv, koka sylt och mjölksyra grönsaker. Men mormors kunskap försvann längs vägen och därför efterfrågar många kurser i hur man gör, säger Jenny Neikell, som driver Surtantens syrade och som leder kursen hos Studieförbundet Vuxenskolan.

Andra kurser som speglar mathantverkstrenden är de fyra tillfällen då man får lära sig allt om surdegsbröd, sylt, marmelad och kakor under ledning av Sveriges mest prisbelönte och ledande bagare Jan Hedh.

- Vi har örat mot marken och kan lätt fånga trender och intressen i samhället, som vi förvandlar till studiecirklar, säger Pernilla Kjellberg, marknadsansvarig på Studieförbundet Vuxenskolan i Malmö. Även i år kan vi erbjuda de populära cirklarna i foto, dans, hantverk, språk, musik och data, fortsätter hon.

Den som bär på gamla drömmar man vill förverkliga har med andra ord chans att göra det i höst. Kurserna hos Studieförbundet Vuxenskolan i Malmö startar de kommande veckorna och är öppna för alla.

_____________________________________________________

/Fakta/

Studieförbundet Vuxenskolan är ett av Sveriges största studieförbund. Man arrangerar studiecirklar, kurser och kulturprogram över hela landet. I Skåne har Studieförbundet Vuxenskolan verksamhet i alla kommuner.

Höstens alla kurskataloger för Skåne hittar du här: www.sv.se/skane

För att söka en kurs online på din ort går du till: www.sv.se

______________________________________________________

Bilder på mjölksyrade grönsaker och Jenny Neikell/Surtanten kan hämtas här: https://dl.dropboxusercontent.com/u/12805362/Surtanten.zip Fotograf som ska anges är Lucas Frisk Bergqvist