Maersk Line (Maersk Sverige AB)

Susanne Jacobsson ny försäljnings- och marknadsdirektör på Maersk Line i Skandinavien

Pressmeddelande   •   Feb 04, 2010 11:43 CET

Susanne Jacobsson har utsetts till ny försäljnings- och marknadsdirektör på Maersk Line i Skandinavien, med
huvudkontor i Göteborg. Hon har bland annat i många år arbetat med försäljning, marknad och stora förändringsprojekt inom TeliaSonera.

– Det ska bli fantastiskt roligt att som göteborgare börja arbeta inom shippingbranschen. Den är helt ny för mig men jag ser samtidigt flera likheter med telecomsektorn där jag arbetat tidigare, säger Susanne Jacobsson.

– Nu hoppas jag kunna dra nytta av min något annorlunda bakgrund från en branch där förändringarna varit otroligt radikala och snabba i många år. Det ska bli spännande att lära känna Maersk Lines kunder och deras behov, för att se hur vi kan utveckla vårt arbetssätt och våra erbjudanden så att de stämmer ännu bättre med våra kunders förväntningar, säger Susanne Jacobsson.

Susanne var också under perioden 2006-2008 ansvarig för HR och kommunikation inom Perstorp-koncernen. En koncern som under dessa år växte kraftigt och genomgick många förändringar. Senaste året har hon arbetat med styrelsefrågor i eget konsultbolag.

– En av anledningarna till att jag valde Maersk Line, var att jag insåg att jag ville vara en del i en större organisation med starka värderingar och ambitioner, och jag lockas verkligen av de utmaningar som finns inom shippingbranschen, säger Susanne.

Som försäljnings- och marknadsdirektör för Maersk Line har Susanne sin arbetsplats på Maersk Lines skandinaviska huvudkontor i Göteborg.

Susanne är född i Göteborg och är civil ingenjör från Chalmers Tekniska Högskola, där hon också studerat technology management som doktorand.

Namn: Susanne Jacobsson
Ålder: 52 år
Född: Göteborg
Aktuell: Ny försäljnings- och marknadsdirektör för Maersk Line i Skandinavien
Familj: Gift med Michael, två utflugna söner.
Fritidsintressen: Allt som har med hav att göra; simma eller dyka i det, segla eller paddla
kajak på det eller bara sitta på en klippa och titta på det. Lagar också gärna mat med
råvaror från havet.

Om Maersk Line
Maersk Line är världens ledande containerrederi med kontor i fler än 125 länder, en flotta på över 500 fartyg och närmare 1 900 000 containrar. Maersk Line ingår i danska A.P. Moller - Maersk Group som totalt har cirka 120 000 anställda. Skandinaviska Maersk Line med huvudkontor i Göteborg har cirka 270 anställda. Företaget har även säljkontor i Stockholm, Oslo, Århus och Köpenhamn.