Suzuki

Suzuki marknadsanpassar sina reservdelspriser

Pressmeddelande   •   Feb 14, 2011 15:29 CET

I alla bilföretags kontinuerliga strävan efter maximal kundnöjdhet och därmed lojalitet för varumärket utgör priserna på service och reservdelar viktiga konkurrensmedel. För den nya svenska Suzuki-importören Nimag Sverige AB och dess detaljistnät, som just nu upplever en kraftig medvind, är den ekonomiska sidan av bilägandet en av grundpelarna i all marknadsföring - och kanske den främsta anledningen till framgången under de senaste två åren.

Eftersom Suzuki-ägaren vanligtvis är en person med stort fokus på bilekonomi, har inte bara inköpspriset utan, kanske framför allt, kostnaden för service och reservdelar prioritet 1.

Efter en utförlig studie av prissättningen på den svenska reservdelsmarknaden har svenska Suzuki genomfört en genomgripande revidering av prissättningen på originaldelar. Det innebär i klartext att man sänkt priserna mellan 22 och 29 procent på ett hundratal servicedetaljer inom produktgrupperna olje-, bränsle- samt luftfilter, driv- och kamremmar, bromsbelägg samt bromsbackar m a o delar som används frekvent.

- Den här förändringen ligger helt i linje med vår strävan att erbjuda ett ekonomiskt bilägande från köptillfället och under hela ägandeperioden. Att konkret prisanpassa vitala och frekventa delar, som nu sker, tror vi kommer att uppfattas mycket positivt av våra nuvarande och blivande kunder, säger Mattias Larsson, VD för Suzuki i Sverige.

NIMAG SVERIGE AB
Håkan Engström
hakan-engstrom@telia.com
076/789 30 20

Suzuki Motor Corporation, med huvudkontor i Hamamatsu, Japan, är världsledande tillverkare av småbilar och världens tionde största tillverkare. Företaget, som grundades 1920, har idag 51 500 anställda runtom i världen och bedriver verksamhet i 196 länder samt har produktionsbaser i 23  olika länder. Under räkenskapsåret 2009/ 2010 låg försäljningsintäkten (netto) på € 18,8 miljarder och rörelsevinsten på € 605,03 miljoner. I fjol sålde företaget drygt 2,35 miljoner bilar och 3,02 miljoner motorcyklar samt ATV. Med företagets tre affärsområden – bilar, motorcyklar och utombordsmotorer – har man försökt förkroppsliga sin affärsidé i uttrycket ”Way of Life!” som står för varumärkets hörnpelare ”excitement, ”straightforward”, ”value”, ”sporty” och ”spirit”.