Studieförbundet Vuxenskolan

SV antar regeringens utmaning!

Pressmeddelande   •   Nov 24, 2006 13:15 CET

Uttalande av Studieförbundet Vuxenskolans förbundsordförande Sven-Olov Edvinsson, Umeå

-Andreas Carlgren, vi antar utmaningen direkt!

Miljöminister Andreas Carlgren har i riksdagen utmanat hela civila Sverige till både opinionsbildning och praktiskt miljöarbete för klimatet på vår jord.

Studieförbundet Vuxenskolan (SV) svarar direkt:
-Vi antar din utmaning. Vi både hoppas och tror att folkbildningen har ett särskilt förtroende bland människor för att kunna bedriva obunden opinionsbildning och miljöarbete. Dessutom vet jag att vi har uthållighet och kan därigenom både nå fram till olika grupper medborgare och hålla taget i många år.

-Jag vill hämta en bild från mitt Västerbotten. Där har man bestämt sig för att bli en världsledande region och global förebild i omställningsprocessen till ett transportsystem baserat på etanol och biodiesel från skogsråvar. Det är ”Bio Fuel region”!
-En drivande kraft i detta gigantiska projekt är Studieförbundet Vuxenskolan både lokalt, regionalt och nationellt. SV har producerat studiematerial för projektet. Dessutom har en mängd cirkelledare utbildats.
-Jag deltog själv i en cirkel under vårterminen och fick vara med om riktigt bra diskussioner med cirkelkamraterna. Det var studenter från skogshögskolan, skogsägare från Umeå-området, affärsmän och trädgårdsentusiaster. Det är ju blandningen av olika erfarenheter som gör det spännande.
-För min del resulterade diskussioner i att jag bytte till en miljömärkt bil.
-Alltså kan vi bidra med stor och smått. SV:s satning tillsammans med bl.a. Världsnaturfonden kring Mitt Sverige de kommande åren är ett väldigt bra exempel på en satsning på kunskaper, opinionsbildning och praktiskt miljöngagemang.
-SV antar utmaningen att nå ut i hela Sverige eftersom det bredden som ger resultat.

För ytterligare information kontakta SVs förbundsordförande Sven-Olov Edvinsson, 090-14 75 76 eller mobil 070-602 66 3 E-post: sven-olov.edvinsson@umea.se