Sveriges Konsumenter

Svårlästa texter på hud- och hårvårdsförpackningar

Pressmeddelande   •   Nov 27, 2012 06:30 CET

Hud- och hårvårdsprodukter och annan kosmetika får enligt lag endast säljas om informationen på förpackningarna är outplånlig, lättläst och väl synlig. Flera förpackningar med kosmetika har svårläst eller oläslig text. Det visar den granskning som Konsumentföreningen Stockholm och Sveriges Konsumenter gjort.

Organisationerna har granskat drygt 200 hud- och hårvårdsprodukter i butikskedjor, hårsalonger och varuhusens kosmetikaavdelningar. Totalt 27 shampon, krämer och deodoranter anses inte hålla måttet. Obligatorisk information som ingredienser, varningstext och användningsområden är svårläst eller omöjlig att läsa på grund av för liten text, dåliga kontrastfärger eller glänsande behållare. Exempel på produkter som har svårläst texter är Body Shops duschkräm och handkräm, Boots ansiktsvatten och kroppslotion, Dove self-tanner lotion och deodorant för män samt Garnier Ambre Solaires solfaktorer.

Innehållet i krämer, shampon, kosmetika och hygienprodukter diskuteras allt mer. Om konsumenter ska kunna göra informerade val och kunna välja eller välja bort produkter så måste förpackningstexten gå att läsa. Det gör den inte alltid i dag visar undersökningen.

– Det är till exempel trendigt med blänkande och silvriga behållare, men de glänser och skiner i butiksljuset så man får vända och vrida på förpackningen om texten ska gå att läsa. Det duger inte. Vi uppmanar tillverkarna att uppfylla lagen som säger att informationen ska vara lättläst. Vi kräver också att Läkemedelsverket, som är tillsynsmyndighet skärper kontrollen säger Louise Ungerth, Konsumentföreningen Stockholm.

– Många ger olika hud- och hårvårdsprodukter som julklapp och i takt med att antalet nya kemikalier ökar är det en förutsättning för alla, inte minst allergiker, att kunna läsa vad produkterna innehåller, säger Louise Ekström, Sveriges Konsumenter.

Läs mer på sverigeskonsumenter.se och konsumentforeningenstockholm.se

För mer information kontakta:
Louise Ekström, kommunikationsansvarig Sveriges Konsumenter, tel: 08-674 43 00 eller 070-202 85 86
Louise Ungerth, chef Konsument & Miljö, Konsumentföreningen Stockholm tel: 08-714 39 71 eller 070-341 55 30

Sveriges Konsumenter är en oberoende, partipolitiskt obunden paraplyorganisation med 26 medlemsorganisationer och enskilda medlemmar. Målet är ökad konsumentmakt och att politiker, näringsliv och myndigheter alltid ska ha konsumenternas bästa för ögonen. Sveriges Konsumenter arbetar med påverkan och opinionsbildning, både nationellt och internationellt, ger ut tidningen Råd & Rön och nyhetsbrevet KonsumentMakt.

Konsumentföreningen Stockholm är en medlemsorganisation med 650 000 medlemmar i Stockholmsområdet. Uppgiften är att göra medlemsnytta genom påverkan på den kooperativa detaljhandeln, opinionsbildning i konsumentfrågor samt att förmedla information, kunskap och medlemsförmåner. Föreningen är delägare i Kooperativa Förbundet (KF).