Bilförsäkringen.se

Svårt att få rätt mot försäkringsbolag

Pressmeddelande   •   Okt 05, 2010 12:37 CEST

Har du vänt dig till Allmänna Reklamationsnämnden i ett ärende rörande försäkringar? I så fall har du enligt Allmänna reklamationsnämndens egen statistik mycket liten chans att få rätt i ditt ärende. Det visar en genomgång av Bilförsäkringen.se, en jämförelsetjänst för bilförsäkringar på nätet.

Av de runt 500 ärenden som under förra året kom in till Allmänna Reklamationsnämnden fick endast 15 procent av konsumenterna helt eller delvis rätt. Siffran har varit motsvarande låg under tidigare år, 16 procent 2008 och 13 procent 2007. Bara i ärenden gällande banktjänster är siffran lika låg som för försäkringsbolag.

Den genomsnittliga andelen konsumenter som får rätt i Allmänna reklamationsnämndens bedömning  oavsett bransch ligger strax över 40 procent men siffror upp till 60 procent är inte ovanliga.

Enligt Allmänna Reklamationsnämnden kan en möjlig förklaring till att så få konsumenter får rätt mot försäkringsbolagen vara att försäkringsbolagen själva gör ett relativt bra jobb med att ompröva sina beslut. Enligt lag har konsumenten rätt till omprövning, den görs oftast av en klagomålsansvarig, kundombudsman eller intern nämnd.

Försäkringsrådgivarna på Bilförsäkringen.se kommer dagligen i kontakt med försäkringsköpare som inte är nöjda med sitt nuvarande försäkringsbolag. Varför är då så många kunder missnöjda och varför får endast en lite del rätt hos Allmänna Reklamationsnämnden?

− Det är inte ovanligt att konsumentens största fokus ligger på att hitta en billig bilförsäkring och att man därför slarvar med att läsa och ta till sig villkoren i försäkringsavtalet, säger Per Kaufmann, informationsansvarig på Bilförsäkringen.se.

Ytterligare en anledning kan vara att försäkringsbranschen står under insyn av finansinspektionen och jämfört med många andra branscher lyder under ett tydligt regelverk.

För mer information var vänlig kontakta:

Per Kaufmann

Mobil: +46 763 46 02 14

E-post: per.kaufmann@insuroo.com

Om bilförsäkringen.se

Bilförsäkringen.se är jämförelsetjänsten för motorförsäkringar. Varje månad hjälper Bilförsäkringen.se tusentals försäkringsköpare att hitta rätt försäkring. Bilförsäkringen.se ägs av Insuroo AB, ett oberoende företag utan koppling till något försäkringsbolag. Insuroo AB står under Finansinspektionens tillsyn.

Jämför bilförsäkring och se hur mycket just du kan spara!