Tigris Design AB

Svårt att följa WWF:s fisklista? Snabb koll med ny grafik i appen Fisk & Skaldjur!

Pressmeddelande   •   Maj 07, 2015 10:27 CEST

Vi älskar fisk och skaldjur och försöker handla miljömedvetet enligt WWF:s rödlistning av fisk. Men det blir allt svårare att välja rätt ju mer detaljerad listan blir beroende på var fisken fångas och med vilka redskap. En och samma fiskart kan vara både grön-, gul- och rödlistad och det gäller att läsa rätt i fiskdisken.

I den senaste versionen av Fisk & Skaldjur har WWF:s lista fått en ny, mer lättläst grafik där man utifrån fångstplats snabbt ser vilka kombinationer av vatten och redskap som är grön-, gul- eller rödmarkerade.

Vi har även gjort mindre uppdateringar av Livsmedelsverkets rekommendationer om miljögifter i fisk och tillägg av några arter, Snapper och Mulle, som man ofta hittar utomlands och även ibland i svenska fiskdiskar.

Med appen Fisk & Skaldjur i telefonen har du alltid med dig en massa info om ett 60-tal fiskarter - när fisken är i säsong, om den är utrotningshotad, vad gravida bör undvika, lämpliga tillagningssätt, vintips, fisklexikon för utlandsresor och en massa annat.

Finns på App Store och Google Play

App Store