Sverigedemokraterna Forshaga

Svar till ledare i Värmlands Folkblad 28 augusti

Pressmeddelande   •   Sep 13, 2008 09:34 CEST

I en ledare i VF 2008-08-28 går Amir Sajadi till attack mot moderaternas debattartikel i DN där bland annat migrationsminister Tobias Billström (m) kommer med konstruktiv kritik mot den misslyckade intergrationspolitiken.

Ledarskribenten kritiserar tankegången att nyanlända skall bosätta sig där jobben finns men nämner inte med ett ord den hårda linje arbetssökande svenskar utsätts för av arbetsförmedlingen. Efterlevs inte dessa krav, riskerar den arbetssökande att förlora sin ersättning.

För nyanlända däremot ställs inga krav på att bosätta sig där bostad och arbete  finns tillgängliga.

Det är uppenbart att nuvarande "lagstiftning" godkänner två olika system
angående arbetslinjen. Dels finns kravet att svenskar skall söka sig till orter där jobben finns, dels att nyanlända själva får avgöra var dom vill bosätta sig utan något som helst krav på om varken bostäder eller tillgång till arbete finns på denna ort.

Vi lever således i ett samhälle som diskriminerar. inte nyanlända utan svenskar som vackert får rätta sig efter tillgång och efterfrågan gällande
arbetstillfällen.

Vidare påstår Sajadi att Sverigedemokraterna och dess sympatisörer jublar över Moderaternas debattartikel. Sverigedemokraterna är och har alltid varit av den uppfattningen att samma regler och skyldigheter ska gälla såväl svenskar som nyanlända.

Ledarskribenten verkar inte trovärdig och vinglar när han ena stunden påstår att Sd är rasistiskt medan han i nästa stund säger att citat" Självklart ska det vara möjligt att diskutera invandrarpolitik utan att bli kallad rasist" slut citat.

Och det är just det Sd försökt komma fram till. Så Amir Sajadi gör sig skyldig till en ologisk kullerbytta med sitt resonemang. Eftersom man kan förutsätta att Sajadi för en socialdemokratisk talan är det intressant att så fort något borgligt parti försöker lyfta upp problemen med invandringen på dagordningen så angrips de av vänsterblocket med rasistkortet, även om man inte rakt ut säger att tex. Moderaterna är rasister utan att de med sin politik ligger nära Sd som alltså är rasister enligt vänsterblockets grovt tillyxade retorik.

Detta sandlådebeetende som man ägnar sig åt göder bara politikerföraktet och tar bort fokus på de verkliga problem som inte ens Sajadi kan förneka.Eftersom vi är överens om att det är ett stort problem med utanförskap och kulturkrockar så varför inte ta en ordentlig debatt där dessa problem får diskuteras utan att vare sig vänsterblocket eller alliansen spelar ut nämnda kort.

Yngve Johansson vice ordförande Sd Värmland

Göran Olsson andre vice ordförande Sd Värmland