Jibréus & Ölvestad Alternativa Investeringar

Svarte Petter-ekonomin tar över

Pressmeddelande   •   Sep 15, 2008 22:34 CEST

Lehman Brothers konkurs i ett hushållsperspektiv:

Svarte-Petter ekonomin tar över

De dramatiska händelserna på den amerikanska finansmarknaden med banken Lehman Brothers konkurs bidrar till att förstärka Svarte-Petter ekonomin. Den som sitter med fel bank, fel aktie, fel fastighet eller fel  tillgång över huvudtaget kan i bästa fall bli sittande med den väldigt länge och i sämsta fall bli av med den helt. Svarte Petter ekonomin skapar samtidigt nya möjligheter för den som håller huvudet kallt.

Detta menar Marcus Jibréus, en av landets främsta experter på Alternativa Investeringar, placeringar som är oberoende av aktiemarknaden.

- Jag kom att tänka på det redan i somras då jag försökte sälja min ett år gamla motorbåt av lite ovanligare typ. Efter fyra månader och prissänkning med 30% gav jag upp.

Hur ska en vanlig svensk sparare agera?

- En vanlig sparare behöver bara ställa sig två frågor: 1) Behöver jag pengar nu? och 2) Om inte, när behöver jag dem? Marcus utvecklar: Den som behöver pengar nu har antagligen upptäckt att han/hon sitter med en eller flera Svarte Petter-tillgångar. Kanske är det en bensinslukande SUV, kanske en villa med direktverkande el, kanske en Asienfond. Behöver du pengarna nu måste Svarte Petter bort. Det kommer att kosta i form av stora prissänkningar, men det är sannolikt bättre att ta det steget tidigt. Den andra sidan av myntet är nämligen att om du har pengar nu så handlar det om att hitta ett sätt att bevara ditt kapital för att med tiden köpa på dig Svarte Petter-tillgångar till oförskämt låga priser.

Hur bevarar man kapital?

Svensken flyttar pengarna från aktiefonder till räntefonder Tyvärr ger korta räntefonder ibland negativ avkastning om man tar hänsyn till den stigande inflationen. Men det är ett steg i rätt riktning. Nya innovativa ränteprodukter som ger trygg avkastning över inflationen kommer att vara i fokus för finansbranschen framöver.

CDS-marknaden en viktig indikator

De bästa indikationerna när det gäller aktiemarknadens Svarte Petter är marknaden för Credit Default Swaps, s k CDS:er. CDS är ett slags försäkring som betalar ut vid en kredithändelse (exempelvis konkurs). När skillnaden, spreaden, mellan dessa kontrakt och bolagets egna företagsobligationer ökar antyder det att marknaden är mer oroad över risken för en kredithändelse i ett specifikt bolag. Det är svårt att säga att en viss skillnad leder till konkurs. Lehman Brothers låg föra veckan kring 7% i skillnad, medan Kaupthing legat på den nivån i månader utan att något hänt. Det viktiga är dock trenden, går spreaden upp kraftigt så är det en signal till marknaden att oron ökar. Detta brukar vanlig ekonomipress rapportera om.

Alternativa Investeringar - ett alternativ för allt fler

Oron på marknaden gör att allt fler sparare får upp ögonen för Alternativa Investeringar. Marcus Jibréus, tidigare i ledningen för Avanza Bank, och Marcus Ölvestad, senast ansvarig för Avanza Private Banking har öppnat en webbplats (www.jibreusolvestad.se) där de samlar Alternativa Investeringar för privatpersoner. Där ingår bland annat helt nya sparalternativ som de designat i samarbete med ABN AMRO i London.

För ytterligare information: Marcus Jibréus, vd: 0708-68 52 84