Svenska Dagbladet AB, SvD

SvD med hjärta - varje dag!

Pressmeddelande   •   Feb 16, 2007 13:33 CET

Hjärta, värme och inspiration. Det är ledorden för SvD:s nya kampanj.
Det är dags för stockholmarna att möta en ny sida av SvD.
- Alla vet att vi är en ledande nyhetstidning - nu vill vi lyfta fram de mjukare delarna, säger Gunilla Asker, marknads- och försäljningschef.

Kampanjen bygger på inspirerande texter, varma bilder och ett avslappnat tilltal.

- Med det röda hjärtat som klappar inne i SvD:s logga har vi hittat ett enkelt och tydligt sätt att kommunicera den nära relation som finns mellan oss och våra läsare. En relation som vi nu vill bygga med fler, säger Gunilla Asker.

SvD har under de senaste åren etablerat sig som ledande morgontidning med de tre delarna Nyheter, Näringsliv och Kultur. Tidningen är flerfaldigt prisbelönt och har nått stor framgång både bland annonsörer och läsare. Samtidigt har flera nya ämnen och produkter lagts till för att komplettera den klassiska morgontidningen, bland annat har stora satsningar gjorts på mat & vin, resor, inredning och mode - både i tidningen och på nätet.

Det inspirerande bostadsmagasinet M på lördagarna, bilagorna Scenvår och Scenhöst samt SvD Mat & Vin, som kommer flera gånger per år, är exempel på nya tillägg till morgontidningen. På nätet matsajten Tasteline som i dag är Sveriges främsta mat- och vinsajt.

-Just livsstilsmaterialet är det vi fokuserar på den här gången. Vi har också haft stor framgång med nya SvD Söndag med N & K. Det här är ett sätt att bygga vidare på den succén, säger Gunilla Asker.

I några av enheterna används bilder på SvD:s egna medarbetare. Stina Cederholm featurechef, Karin Thunberg kolumnist och reporter samt Jens Dolk, vinskribent kommer att synas i tunnelbanan.

- En bra relation bygger på att den är inbjudande och äkta. Vi vill visa några av människorna bakom det klappande hjärtat, de som med sitt arbete skapar förhållandet med läsarna, säger SvD:s reklamchef Karin Nilsson.

SvD med hjärta är en omfattande kampanj som kommer att gå i Stockholmsområdet såväl utomhus som inomhus.
För mer information:
Gunilla Asker, marknads- och försäljningschef SvD - 070-310 41 61, gunilla.asker@svd.se
Karin Nilsson, reklamchef SvD - 070 676 23 53, karin.nilsson@svd.se
Björn Hygstedt, informationschef SvD - 070-553 61 54, bjorn.hygstedt@svd.se

Fakta
SvD har en upplaga på 200.900 (jan 07). SvD:s når dagligen 465.000 läsare. SvD Nya Medier har över en miljon unika besökare per vecka.

Gunilla Asker: http://www.svd.se/images/omsvd/asker_gunilla.jpg
Kampanjlogo: http://www.svd.se/images/omsvd/SvD_kampanj_logo.jpg