Svenska Dagbladet AB, SvD

SvD ökar mest i svensk dagspress - igen

Pressmeddelande   •   Feb 23, 2007 07:57 CET

Svenska Dagbladet går mot strömmen och upplagan fortsätter att öka. För helåret 2006 steg SvD:s totalupplaga till 194.900, en ökning med 6.600 exemplar jämfört med 2005. Näst mest i svensk dagspress ökade Dagens Industri - med 300 ex.

En förklaring till den remarkabla upplageökningen är SvD Söndag med en utbyggd nyhetsdel och med näringslivs- och kulturmagasinen N respektive K, en satsning som i höstas belönades med Svenska Designpriset.

Den redaktionella innovationen, unik i sitt slag, utvecklades i en nära dialog med läsarna. TS-siffrorna visar att den fördjupande och inspirerande söndagsläsningen uppskattades, upplagan ökade med hela 7.400 ex. Näst största ökningen av upplagan söndagar i svensk dagspress svarade Gefle Dagblad för med ett plus på 100 ex. Det var för övrigt de enda två dagstidningar som ökade sin söndagsupplaga under 2006.

- Det som gör detta extra roligt är att våra framgångar visar att det lönar sig att satsa på kvalitetsjournalistik. Just kombinationen av detta och en lyhördhet för läsarna är SvD:s enkla, men svårkopierade recept, säger Mats-Eric Nilsson, redaktionschef och ansvarig utgivare.

Andelen trogna SvD-läsare har också ökat, upplageökningen ligger framförallt på fullt betalda abonnemang.

- Detta är en konsekvens av att läsarna verkligen gillar tidningen, men också att den fyller en funktion i vardagen. Alltfler har både glädje och nytta av tidningen. Tack vare en mycket kompetent försäljningsorganisation har vi dessutom lyckats nå nya läsargrupper, säger Eva Laestadius, upplagechef.

För mer information kontakta:
- Mats-Eric Nilsson, redaktionschef och ansvarig utgivare - 070-511 92 36, mats-eric.nilsson@svd.se
- Eva Laestadius, upplagechef - 070-635 65 12, eva.laestadius@svd.se
- Björn Hygstedt, informationschef - 070-553 61 54, bjorn.hygstedt@svd.se