Svenska Dagbladet AB, SvD

SvD ordnar svenskt och nordiskt sudokumästerskap

Pressmeddelande   •   Okt 06, 2005 09:14 CEST

Det japanska sifferspelet sudoku har tagit Sverige med storm. Det enorma intresset för detta spel i tidningen och på SvD.se gör att Svenska Dagbladet under hösten kommer att arrangera ett svenskt mästerskap i sudoku. Den svenska tävlingen kommer därpå att följas av en nordisk final, och en gemensam nordisk mästare kommer att koras.

Tävlingen startar med två kvalificeringsomgångar på internet under den sista veckan i oktober och i början av november. De bästa från kvalomgången kommer att mötas i en SM-final i Stockholm i mitten av november. Den nordiska finalen går av stapeln i Stockholm den 2 december.

Paul Vaderlind, matematiker, svensk sudokuexpert och författare till nyligen utkomna Paul Vaderlinds stora sudokubok, kommer att leda den svenska och den nordiska finalen. Tävlingen är ett samarrangemang mellan tidningar i fyra nordiska länder. Utöver Svenska Dagbladet medverkar Aftenposten i Norge, Jyllandsposten i Danmark och Hufvudstadsbladet i Finland.

Ytterligare information om tävlingen kommer efter hand att publiceras på SvD.se/sudoku

Mer information:
Mattias Fyrenius