Svenska Dagbladet AB, SvD

SvD stärker organisationen

Pressmeddelande   •   Okt 29, 2004 14:33 CEST

I samband med lanseringen av nya SvD, den 8 november, genomförs också förändringar i organisationen. Tre kvinnor får nya uppdrag på SvD.

Anna Körnung, chef för Näringsliv, är från 1 november medlem i SvD:s redaktionsledning.
Hon har under tre år lett näringslivsredaktionen och drivit utvecklingen av Sveriges största affärstidning. Näringsliv är en strategiskt viktigt produkt för SvD och har under Anna Körnungs ledning nått stor journalistisk framgång.

- Med Anna i redaktionsledningen stärks vårt fokus på Näringsliv, samtidigt som hon är en bra kraft för hela SvD, säger Lena K Samuelsson, chefredaktör.

SvD:s redaktionsledning består i övrigt av chefredaktör Lena K Samuelsson, Mats-Eric Nilsson redaktionschef, Mia Bjelkholm redaktionschef, Ingrid Schoerner administrativ redaktionschef, Carl Otto Werkelid kulturchef samt PJ Anders Linder, politisk chefredaktör.

Ann Axelsson har utsetts till editionschef för Kulturdelen. Hon är också avdelningschef för delens nyinrättade nyhetsredaktion samt redigeringsdesken. Som editionschef leder Ann den dagliga produktionen av SvD:s kulturdel och ansvarar för deskarbetet.

- Ann har under hösten ingått i projektledningen när vi tagit fram nya kulturdelen. Hennes uppdrag blir nu att genomföra de spännande redaktionella förändringar som blivit resultatet, säger Lena K Samuelsson

Anna Thurfjell har under flera år lett SvD:s formutveckling och varit drivande i samband med tidningens produktutveckling. Hon har varit projektledare i flera olika roller inom SvD:s varumärkesarbete. Sedan i våras har Anna Thurfjell arbetat med att ta fram Nya SvD. Anna Thurfjell blir nu AD för hela SvD.

- Anna är en stark och drivande kraft i utvecklingen av tidningen. Formen är ett redskap i den journalistiska framgången, samtidigt är den lika viktig i hela företagets kommunikation. Anna Thurfjells bredd gör henne väl kvalificerad för rollen som AD, säger Anne Britt Berentsen, marknads- och försäljningschef.

För mer information:

Lena K Samuelsson 070/525 22 75