Universal Music Sweden

Sven-Bertil Taube Hommage Vol. 2

Pressmeddelande   •   Aug 27, 2015 11:41 CEST

Albumet Hommage fick ett översvallande mottagande när det utkom i november förra året. Utöver många lyssnares och kritikers fina omdömen, belönades det också med både guldskiva och en Grammis. Redan året innan fick Sven-Bertil Taube ta emot en Hedersgrammis, men att följa upp med en Grammis för "Årets visa" var det nog inte många som hade räknat med.

Sven-Bertil Taube fick under vintern 2014 och våren 2015 också tillfället att återförenas med sin gamla arbetsplats Kungliga Dramatiska Teatern och där framföra innehållet från Hommage (visor och dikter i musikalisk inramning). Föreställningen gavs för fulla hus i flera omgångar, och därtill följde ett antal konserter med symfoniorkestrar runt om i landet. Det visade sig att det fanns en stor publik som varmt välkomnade dessa tolkningar av svensk vispoesi.

Nu återförenas Sven-Bertil Taube med producenten Peter Nordahl och återvänder till den rika svenska vis- och poesiskatten på ett album som spelats in under sommaren. På albumet tolkas verk från vännerna Olle Adolphson, Lars Forssell, Carl Fredrik Reuterswärd och Beppe Wolgers.

Vol.2 utkommer den 9 oktober.