Civilförsvarsförbundet

Sven Lindgren ny ordförande i Civilförsvarsförbundet

Pressmeddelande   •   Okt 13, 2003 10:23 CEST

Vid helgens (11-12 oktober) riksstämma på Kongresscenter i Helsingborg valdes Sven Lindgren, landshövding i Kalmar län, till ordförande i Civilförsvarsförbundet. Sven Lindgren har tidigare varit universitetslektor i statskunskap och kommunalråd i Linköpings kommun.

- Det är en ära att bli vald till ordförande, säger Sven Lindgren. Ett robust nationellt säkerhetssystem kräver engagemang, kunskap och förmåga från enskilda människor i det civila samhället likaväl som från stat och kommun. Här spelar Civilförsvarsförbundet med sina 26 000 medlemmar en viktig roll, inte minst när det gäller utbildning i personligt ansvarstagande.

Sven Lindgren efterträder Barbro Palmerlund som avgår efter åtta år som ordförande i Civilförsvarsförbundet.

Kontakt:
Anders. M. Johansson, generalsekreterare Sven Lindgren, ordförande
Telefon: 08-6296375 08-629 63 70
Mobil: 070-647 60 95 070-547 15 63
e-post: anders.johansson@civil.se
Internet: www.civil.se

Om Civilförsvarsförbundet: Säger vi Civilförsvarsförbundet tänker nog somliga fortfarande på krig och militärer, gasmasker och skyddsrum. Men Civilförsvarsförbundet sysslar mest med sådant som handlar om din vardagliga säkerhet och trygghet. Till exempel: Om hur du kan förhindra att din familj hamnar i en nödsituation. Och om vad dina barn kan göra om de går vilse i skogen. Vår viktigaste uppgift är att förmedla kunskap om hur du klarar dig i utsatta lägen. Bland annat genom olika kurser där våra 300 instruktörer varje år utbildar tusentals vuxna och barn runt om i landet. Hjälp med att sprida kunskap och skapa trygghet får vi också genom våra 26 000 medlemmar. Många av dem medvärdefull erfarenhet av hur man löser problem i krissituationer. Du hittar över hela landet via våra lokalföreningar som kan arrangera kurser ochgediginformation.