Dear Friends AB

Sven Wollter hjälper IFK Göteborg att komplettera Skapelseberättelsen.

Pressmeddelande   •   Apr 23, 2013 11:33 CEST

Inför sin match mot Malmö FF nu på torsdag släpper IFK Göteborg en film som på ett humoristiskt sätt kompletterar Skapelseberättelsen. Filmen är en kärleksfull pastisch på Ram Trucks uppmärksammade reklamfilm som gick under årets upplaga av Super Bowl, och som sedan har parodierats i otaliga versioner på Youtube. Detta är dock den första versionen på svenska och bakom den står reklambyrån Dear Friends. Ljudet står Flickorna Larsson för.

– Fotboll och religion jämförs ofta och i Änglarnas fall passar det såklart extra bra tycker vi, säger Mikael Andersson, copywriter på Dear Friends.

– Vi tycker att det här är ett lekfullt sätt att beskriva IFK Göteborgs enorma betydelse. Se videon som en hyllning till föreningen, spelarna och supportrarna, säger Andrej Häggblad, marknadschef på IFK Göteborg

Blåvitt ville ligga nära originalet så utmaningen låg i att hitta en karaktäristisk röst som är djupt förankrad hos svenska folket och samtidigt har kraft och trovärdighet nog att förmedla ett budskap.

– Vi kände till att Sven är en supporter och kunde inte tänka oss en bättre lämpad röst för ändamålet så vi blev mycket glada när han tackade ja, säger Andrej Häggblad.

Sven Wollter kommenterar själv sin medverkan:
– Jag har alltid älskat Blåvitt, så det här var roligt, särskilt eftersom filmens främsta syfte är att skapa en skön känsla i magen hos alla likasinnade.

Länk till filmen: http://youtu.be/8LqhfwL8kyw

Kontaktuppgifter:

Stefan Jakobsson, kundansvarig, Dear Friends
stefan.jakobsson@dearfriends.se, 0704-18 07 21

Mikael Andersson, copywriter, Dear Friends
0704-180743, mikael.andersson@dearfriends.se

Andrej Häggblad Hristov, marknadschef, IFK Göteborg
andrej.haggblad@ifkgoteborg.se, 031-703 73 28

Dear Friends är en digital byrå med kommunikativt fokus och tror på idén att människor som trivs och är glada gör ett bättre jobb än de som inte är det.