JayCut AB

Svensk 22-åring driver ett av Europas 100 bästa teknikföretag, JayCut

Pressmeddelande   •   Apr 03, 2009 09:43 CEST

Stockholm, den 3 april 2009 - I natt offentliggjorde Red Herring årets lista över de 100 högst rankade privata teknikföretagen i Europa. Tidigare finalister inkluderar Last.fm, Joost och Lovefilm. Dessa giganter får nu sällskap av svenska JayCut, drivet av bara sex före detta KTH-studenter.

- Vi är otroligt stolta att vinna ett så prestigefullt pris, det känns som ett bevis på att även små svenska företag kan göra stora internationella fotavtryck, säger Jonas Hombert, 22 år, VD och medgrundare.

JayCut licensierar sin teknik för att klippa film i en webbläsare. Företag kan sedan använda verktyget i roliga kampanjsidor ("klipp din egen filmtrailer") eller för att ge upphov till snyggare material på sin videosida. Konjunkturen känner JayCut inte av, som redan nu i mars passerade hela förra årets omsättning.

- Saker har gått otroligt fort under det senaste året sen vi började licensiera vår teknik globalt istället för att försöka driva en gratis konsumentsida. Vi ser en otrolig efterfrågan från runtom världen och har kunder i allt från Filippinerna till Argentina, säger Jonas.

Trenden bekräftas av Red Herrings chefredaktör och VD Alex Vieux: "Årets imponerande vinnarlista demonstrerar Europas växande roll som ett center för innovation inom global teknologi. De exceptionella bedrifterna från Europeiska företag och entreprenörer vittnar om den snabba frammarschen i att bygga ett Europeiskt ekosystem för innovation".

Och visst börjar JayCut växa till sig med stora kunder som Procter&Gamble och priser från Google, BusinessWeek, Internetworld och nu Red Herring. Men fortfarande finns mycket kvar att göra och drömkunden YouTube hägrar.

Mer information om JayCut och filmklippningen finnes på http://business.jaycut.com

Om JayCut

JayCut är ett svenskt IT-företag som grundades 2007 av en grupp före detta KTH-studenter. De har utvecklat en teknik som gör att man kan klippa film direkt i en webbläsare, utan att behöva ladda ner program. Nästan samtliga har en bakgrund inom KTH:s entreprenörskapsförening Excitera som bland annat ligger bakom succéprojekt som Swedish Game Awards och Excitera Innovation Challenge.

Om Red Herring

Tidningen: http://www.redherring.com/Home/pages/page/?pgid=3