JCI Sweden

Svensk advokat tilldelas samma pris som JFK, Elvis och Jackie Chan

Pressmeddelande  •  2010-09-02 13:37 CEST

För hennes utomordentliga insatser att sprida entreprenörsanda och jämställdhet har Advokaten Maria Ingelsson tilldelas priset i den globala finalen för Framtidens Ledare. Maria är den första svenska kvinna genom tiderna att tilldelas priset. Internationella Juniorhandelskammaren, JCI,

”Jag är övertygad om att ett gott ledarskap, som bygger på tydlighet, lyhördhet och en förmåga att se och hjälpa till att utveckla sina medarbetares fulla kapacitet, är grunden för en sund och framgångsrik organisation” säger Maria Ingelsson som är delägare på Advokatfirman Lindahl - en av Sveriges tre största advokatbyråer.

Som medlem i Uppsala styrelsenätverk blev Maria Ingelsson inbjuden att delta i Veckans Affärers/Novares mentorskapsprogram för unga karriärkvinnor. Sedan dess har Maria grundat Stockholms Handelskammares nätverk för Unga rådgivare och Q-ics, ett nätverk för unga kvinnliga ledare i Uppsala. Hon är involverad i många projekt som hjälper entreprenörer att starta företag och på lång sikt lyckas med sina affärer.

Ingelsson är 34 år och föreläser dessutom om juridik, entreprenörskap och balans mellan arbete och fritid. Priset delas ut den 3:e november på JCI:s världskongress i Osaka, Japan.

JCI:s pris Framtidens Ledare har sedan starten 1931 delat ut pris till personer åldrarna 18- 40 år vars extraordinära gärning inspirerar andra. Bland tidigare pristagare märks bl.a. John. F. Kennedy, Linus Torvalds, Henry Kissinger, Anthony Robbins, Jackie Chan och Elvis Presley. Samtliga har fått priset innan de nått nationell och internationell berömmelse. David Lega fick som första svensk utmärkelsen 2005.

Maria Ingelsson, maria.ingelsson@lindahl.se 0702-02 37 34

Andreas Stenmark, Ordförande JCI Sverige,  andreas.stenmark@jcs.se 076-886 15 22

JCI Sweden

Junior Chamber International (JCI) är världens största organisation med 175 000 medlemmar för unga ledare och entreprenörer. JCI Sweden finns idag på ett tiotal orter, och etablerar regelbundet lokalföreningar på nya orter. JCI Swedens mål är att ge unga människor självförtroende och kompetens att skapa kontinuerlig positiv förändring.

You haven't completed the steps for your Hosted Newsroom