Exportrådet

Svensk äldrevård intressant för Nederländerna

Pressmeddelande   •   Okt 04, 2004 09:16 CEST

Sveriges ambassad och Exportrådet arrangerar ett äldrevårdsseminarium i Haag. Syftet är att skapa en möjlighet för Sverige och Nederländerna att utbyta erfarenheter och idéer inom äldrevårdssektorn. Svenska och nederländska företag ges en möjlighet att presentera olika lösningar för att möta framtida krav på omvårdnad i hem och offentlig miljö.

Sverige och Nederländerna har en liknande syn på vård och omsorg. I Nederländerna diskuteras för närvarande en förändring som har likheter med den svenska Ädelreformen, inom vilken också möjligheter att öppna upp marknaden för privata aktörer utvärderas. Äldreomsorg är ett ansträngt område i många länder, men i Sverige kom utmaningen med den åldrande befolkningen tidigare än i Nederländerna.

– Detta har medfört att det i Sverige uppstått lösningar med privata vårdleverantörer, organisationslösningar och tekniska hjälpmedel som kan vara intressanta för Nederländerna att ta del av, säger Nina Peters, handelssekreterare på Exportrådet i Haag.

– Ett annat viktigt område inom vården är att kunna tillgodose god tillgänglighet i hemmet, där Nederländerna har intressanta lärdomar att dela med sig av till Sverige. I Nederländerna har man valt att decentralisera distributionen av hjälpmedel fullt ut till kommunerna och lägga ut verksamheten på privata leverantörer, säger Nina Peters.

Inbjudna talare till seminariet är Carema Äldreomsorg, en av de största privata leverantörerna av äldrevård i Sverige, samt Welzorg, största distributören av hjälpmedel i Nederländerna, vilka kommer att presentera hur de har utvecklat sina verksamheter med användaren i fokus.

Ett allt mer debatterat område är arbetsmiljön för de anställda inom äldrevårdssektorn. Sjukskrivningarna bland de anställda ökar samtidigt som rekryteringen till äldrevården är en utmaning både i Sverige och i Nederländerna. Svenska Time Care AB kommer under seminariet att presentera ett verktyg för schemaläggning av önskeschema, som enligt flera användare resulterar i en bättre arbetsmiljö för den anställde, bättre omvårdnadskvalitet för de boende samt sänkta kostnader.

Tid: 6 oktober 2004 kl. 08.30
Plats: Ministeriet för Hälsa, Välbefinnande och Sport, Haag, Nederländerna

Program: Se bilaga

För ytterligare information kontakta:
Nina Peters, handelssekreterare Exportrådet i Haag, tel. +31703022051
Pernilla Kolni, projektledare Exportrådet i Haag, tel. +31703022059
Katarina Nyman, informatör Exportrådet, tel 08-783 85 46, 0708-83 85 46

Exportrådet hjälper företag att etablera produkter, tjänster och idéer på nya marknader. Vi har cirka 380 anställda och kontor i 40 länder. Vi arbetar genom svenska ambassader, konsulat och handelskammare i länder där vi inte har egna kontor. Exportrådet verkar på uppdrag av näringslivet och staten. Omsättningen är cirka 400 miljoner kronor.

Detta pressmeddelande finns även på www.swedishtrade.se/press.