Exportrådet

Svensk affärslitteratur erövrar Polen

Pressmeddelande   •  Jun 30, 2003 12:25 CEST

Med "Soloboken" för enmansföretagare tar Björn Lundén Information AB steget in på den polska marknaden med 38 miljoner konsumenter. Företaget har fått god hjälp av Exportrådets satsning Marknadsplats Östersjön.

- Polen har otroligt många småföretag och är ett synnerligen intressant land för oss som sysslar med rådgivning inom ekonomi och juridik. Vi avstår från hetluften i Warszawa och etablerar oss i det så kallade Trestadsområdet med Sopot, Gdynia och Gdansk, säger Björn Lundén. Han är VD och grundare av företaget som omsatte 35 miljoner kronor förra året och har 35 medarbetare.

Men från början var steget från huvudkontoret i Näsviken utanför Hudiksvall till Polen inget självklart val när Björn Lundén skulle göra sin första utlandsetablering.

Exportrådets konsult stöttade

- Med Exportrådets hjälp tittade vi först på Estland, men kände att marknaden där ännu inte var mogen för våra produkter. Eftersom vi var mycket nöjda med den stöttning vi fick i Estland via Marknadsplats Östersjöns Affärschansprojekt ville vi ha ett samarbete också i Polen, säger Björn Lundén.

När han så träffade Exportrådets man i Gdansk, Tomasz Piekarec, var han helt övertygad om att "projekt Polen" skulle fungera.

- Han förstår fördelarna med vår affärskultur, vilket givetvis är viktigt för att satsningen ska lyckas, säger Björn Lundén.

Företagets nyckelord är snabbhet och intuition, begrepp som snabbt omsattes i praktiken.

Annonserade efter personal

- Efter den inledande korta researchfasen i mars annonserade vi efter personal i Polens största dagstidning. Så många som 104 personer ville bli medarbetare i ett svenskt företag som sysslar med bokutgivning kring skatter, ekonomi och juridik. Vi valde ut 22 personer som vi träffade på Hotel Europa i Sopot. Övriga, som inte blev kallade skickade vi ett vänligt mail till. Något som uppskattades. Vi fick mängder av tackmail med påpekande om att "så hade aldrig ett polskt företag gjort".

Med hjälp av Tomasz Piekarec valdes åtta av de 22 arbetssökande ut. I dag finns dotterbolaget BL Info Polska i Wrzeszcz utanför Gdansk med tre fasta medarbetare, alla svensktalande, och tre frilansare. De skriver och produktutvecklar, arbetar med marknadsföring och upphandlar trycktjänster.

Björn Lundén räknar med att Polen-etableringen initialt kommer att kosta cirka 600 000 svenska kronor.

Fler vill ha affärslitteratur

- Löneläget i Polen är en tredjedel av det i Sverige. Å andra sidan tar vi bara halva priset, jämfört med i Sverige, för böckerna, säger han.

Soloboken är i princip nyskriven för den polska marknaden, som ännu är en nyväckt marknadsekonomi med regler och byråkrati som är mycket olika Sveriges.

- Men vi har också en rad svenska titlar som kan användas utan större ändringar, vilket gör att vi har en hel del gratis. Behovet av affärslitteratur kommer också att växa när Polen anpassar sig för att bli EU-medlem, fortsätter Björn Lundén.

Nästa steg blir att titta på nya intressanta marknader i närområdet: Slovakien, Tjeckien, Ungern och så småningom kanske också Baltikum.

För ytterligare information kontakta:

Tomasz Piekarec, Exportrådet Gdansk, tfn +48 606 668 184

Björn Lundén, Björn Lundén Information AB, tfn 0650-541 400

Johan Snellman, Marknadsplats Östersjön, tfn 08-783 85 09, 0708-83 8509

Helena Olsson, informatör Exportrådet, tfn 08-783 8546, 0708-81 8693

AffärsChansprojekten ingår i Exportrådets program Marknadsplats Östersjön. Programmet erbjuder ett handfast stöd till svenska småföretag som vill göra affärer i Östersjöregionen. Hittills har närmare 600 svenska små och medelstora företag deltagit i AffärsChans Östersjön. Marknadsplats Östersjön är ett uppdrag till Exportrådet från regeringen och finansieras av Östersjömiljard 2. Läs mer om programmet Marknadsplats Östersjön på: www.balticsea.swedishtrade.se

Exportrådet hjälper företag att etablera produkter, tjänster och idéer på nya marknader. Vi har över 350 anställda och kontor i 35 länder. Vi arbetar genom svenska ambassader, konsulat och handelskammare i länder där vi inte har egna kontor. Exportrådet verkar på uppdrag av näringslivet och staten. Omsättningen är cirka 425 miljoner kronor