Barnkalas

Svensk barnfilm går mot en renässans 2014

Pressmeddelande   •   Feb 13, 2014 21:20 CET

Svensk barnfilm har en stark tradition och det har producerats många klassiska svenska barnfilmer genom åren. Det har emellertid varit väldigt tunt de senaste åren med svenskproducerade filmer för barn. Dock kom det några skapliga titlar under förra året som visade tendenser på ett trendbrott.

Läs mer om barnfilmer 2014, svenska och utländska här.

Under 2014 kommer det flera mycket spännande svenska barnfilmer, som Bamse och Tjuvstaden, Krakel Spektakel, Pettson & Findus och Pojken med Guldbyxorna. Det ligger ett starkt fokus på klassiker, då de är mer säkra kort. Den absolut mest spännande svenska satsningen på länge inom barnfilm är dock Resan till Fjäderkungens rike som har premiär den 21 mars.

Filmen är Sveriges första animerade 3D-film och den  är redan uttagen till Berlins filmfestival.

Producent är Petter Lindblad/CB Sverige AB. Rösterna görs bland annat av Tuva Novotny och Lennart Jäkel och Sissela Kyle.  Låt oss hoppas på en internationell succé för filmen. Kanske kan svensk barnfilm då återigen få resurserna som krävs för att bli en av de främsta producenterna av barnfilm återigen.