Malmö Chokladfabrik AB

Svensk Choklad Internationellt Uppmärksammad

Pressmeddelande   •   Nov 09, 2010 14:35 CET

I "Chocolate Unwrapped" gör författaren ett unikt försök att sammanfatta världens främsta chokladtillverkare i en bok. Under en lång tid har man samlat smakprover från en mängt tillverkare och genomfört vad många skulle kalla ett drömjobb, dvs. smaka av choklad från hela världen. Det "hårda arbetet" resulterade i en bok som nyligen gavs ut i en engelskspråkig version med underrubriken "Taste & Enjoy the World's Finest Chocolate".

Londonförfattaren Sarah Jane Evans är en av Englands främsta mat och vinskribenter och är grundaren av "Academy of Chocolate". Hela livet har hon tränat sina sinnen för att uppskatta smaker och dofter. Hon skriver bland annat för "BBC Good Food", "Olive" och "Decanter".

I boken, där två hela sidor ägnas åt Malmö Chokladfabrik, beskrivs fabrikens enkla filosofi med choklad utan tillsatser som sojalecitin och vanilj.

"Sverige har hittills betraktats som ett 'Chokladens U-land' - vi har siktet inställt på att ändra på det. Det här är ett viktigt första steg!", kommenterar Peter Hansson VD för Malmö Chokladfabrik.

"Det är fantastiskt roligt att Svensk choklad uppskattas även utomlands", säger Peter. "Vi arbetar bara med de bästa råvarorna som finns. Själva tillverkningsprocessen är ganska lik hur den en gång var när fabriken startades år 1888. Fabriken grundades av Emil Mazetti Nissen och hans son-son Leif sitter i vår styrelse. Med hjälp av familjedokument har vi lyckats återskapa den process som gjorde "Malmö Chokolad- & Konfektsfabrik Aktiebolag (senare Mazetti) så välkänd.", säger Peter vidare.

"Vi har som enda tillverkare av choklad från kakaobönor i Sverige arbetat med att föra ut vårt budskap om vilket hantverk vi dagligen genomför. I Sverige vet väl de flesta nu att det återigen finns en chokladfabrik. Det är extra kul när vi nu även får internationell uppmärksamhet och uppskattning för vårt hårda arbete och hantverk."

120-årig chokladtradition

Malmö Chokolad & Konfektfabriks AB (tidigare Mazetti AB) startades 1888 av Emil Mazetti-Nissen som kom
från Köpenhamn. Företaget hade ett stort sortiment av choklad och konfektyrer, cacao, vanillin-socker och från början handgjorda praliner.
Sedan 2002 bedrivs i fastigheten en kombinerad konferens-, kurs- och bryggeriverksamhet. Sedan mitten av 2004 hyser lokalerna även Malmö Chokladfabrik AB med produktion av handgjorda kvalitetspraliner och choklad. Från och med 2007 tillverkas även egen kvalitetschoklad under varumärket 1888 baserat på originalrecept från början av 1900-talet. Därmed är vi Sveriges enda tillverkare av choklad från kakaobönor. Cirkeln är sluten!

Mer info: www.malmochokladfabrik.se